вівторок, 15 листопада 2016 р.

Куца О.В.

Використання в методичній роботі соціальної мережі Facebook

Куца Оксана Володимирівна, методист методичного кабінету відділу освіти Гайворонської райдержадміністрації.

Анотація. У статті розглянуто явище "мережевості", яке досить швидкими темпами набуває все більшої актуальності в еру інформаційного буму. Увага акцентується на зміні пріоритетів використання соціальних мереж у житті людини. Виявлено, що у ролі нетрадиційних проявів виступають соціальні мережі, які мають насамперед он-лайновий характер та завдяки яким можливе дистанційне спілкування і встановлення взаємозв’язків між учасниками у віртуальному просторі. Увага акцентується на роботі створеної групи в соціальній мережі Facebook "Психологічна служба Гайворонського району".

Глобальна мережа Інтернет відкрила перед людиною безмежні можливості. Зручність, швидкість, простота, – ось ті базові принципи, яким слідує стратегія всесвітньої павутини, де кожен її учасник може знайти потрібну інформацію, налагодити контакти зі старими знайомими, завести нових друзів, викласти свої проблемні питання та отримати на них відповіді. На тлі ж закономірного процесу посилення інформаційного обміну та наступу ери інформаційного суспільства в нашій державі, особливоїувагипотребує "мережевість" в інформаційнихзв’язках соціуму, його традиційні та нетрадиційні прояви в ході отримання нових знань. Серед таких нетрадиційних форм – соціальні мережі, які начебто вже зайняли власну нішу в громадських взаємодіях, але щодо цілеспрямованого використання в освіті залишаються інноваційним інструментом.
Інформатизація освіти як один із напрямів Національної стратегії розвитку освіти на 2012-2021 рр., вимагає від сучасного освітянина модерного підходу до процесів, що відбуваються в навчальній аудиторії та за її межами. Такий підхід передбачає не тільки впровадження та використання інформаційних технологій, облаштування комп’ютерних класів, а й безумовно включення освітянина, в так звані, процеси віртуальності, які надають широкі можливості: від найпростішого обговорення теми заданого завдання до напрацювання ідей та розробки нових проектів. В. Кремень наголошує на необхідності оперативної розробки масштабної стратегії розвитку системи освіти, а також впровадженні новітніх технологій навчання, які мають бути орієнтовані на саморозвитоклюдини[6]. Вважаємо за доцільне до таких технологій віднести одну зі складових епохи інформатизації – «соціальні мережі», які дозволяють збагачуватисьзнаннями та саморозвиватись. Адже саме завдяки останнім кожен громадянин країни може бути включений в процес здобуття необхідних знань, що сприятиме розвитку суспільного потенціалу загалом. Проблема соціальних мереж в освітньому середовищі набуває все більшої актуальності серед науковців нинішньої епохи. Це пов’язано з постійними змінами та нововведеннями у всіх сферах та галузях соціуму. Комп’ютеризація та інформатизація все швидшими темпами витісняє звичний виробничий процес. А тому соціальні мережі виступають відповіддю на всі ті вимоги, що висуває суспільство перед сучасною людиною, які дозволяють постійно оновлювати знання.
Стрімкий розвиток інформаційних технологій, що відбувається постійно, сприяє активізації процесу віртуалізації світового освітнього простору і викликає необхідність перегляду та впровадження сучасних методів і засобів у навчальний процес. В умовах інформаційного суспільства ширшою стає мережа соціальних сервісів і як результат поширення віртуальних освітніх, навчальних і соціальних мереж, які об’єднують людей навколо спільних інтересів або цінностей, утворюючи певну соціальну групу користувачів та задовольняючиїх потреби[1]. Віртуальні соціальні мережі є потужним засобом для підтримки комунікації мільйонів людей в мережі Інтернет, оскільки окремі соціальні спільноти вже мають десятки і сотні мільйонів зареєстрованих користувачів. Вважаємо, що розгляд можливостей віртуальних соціальних мереж, у найближчі роки є актуальним, оскільки відкриває перспективи щодо використання їх для навчальних цілей у повному обсязі.
З появою та масовимрозповсюдженнямсмартфонів, планшетів та мобільнихкомп’ютерів – ноутбуків, нетбуків, а такождоступністю мобільного Інтернету, зросла й кількість користувачів Всесвітньої мережі серед українців: відповідно до дослідження Київського міжнародного інституту соціології, 42,5% населення нашої країни у віці 18 років і старші практично щодня користуються Інтернетом, ще 17% – декілька разів на тиждень. Дослідження також засвідчило, що 90% користувачів Інтернету регулярно використовують соціальні мережі для спілкування, обміну фотографіями та новою інформацією[2]. З цією ж метою використовує соціальні мережі й переважна більшість українських педагогів, проте ці ресурси можуть стати потужним інструментом як для навчання, так і для професійного розвитку.
В умовах інформаційного суспільства ширшою стає мережа соціальних сервісів і як результат поширення віртуальних освітніх, навчальних і соціальних мереж, які об’єднують людей навколо спільних інтересів або цінностей, утворюючи певну соціальну групу користувачів та задовольняючи їх потреби. Завдяки стрімкому зростанню кількості користувачів соціальних мереж і часу, який вони проводять в соціальних мережах, а також можливості навчання, незважаючи на вік і соціальний статус, в будь-який час і в будь-якому місці за наявності будь-якого пристрою з підключенням до мережі Інтернет, зробило віртуальні соціальні мережі привабливими для використання у галузі освіти.
Слід пам’ятати, що віртуальні соціальні мережі є порівняно новим явищем, яке здобуло всесвітню популярність в останні кілька років, тому в даний момент вони переживають не лише стадію піку популярності, але й стадію швидкого розвитку. У зв’язку з цим визначимо: які найбільш популярні мережі у педагогів; проаналізуємо сервіси, які пропонують соціальні мережі з метою визначити шляхи застосування їх для потреб загальноосвітніх навчальних закладів. Основними показниками привабливості мереж є: популярність, безкоштовна реєстрація, можливість вибору мови сайту, безкоштовні послуги, наявність чату. Для дослідження нами обрано віртуальнусоціальну мережу: Фейсбук (Facebook).
Фейсбук. У 2004 р. в США було створено одну з найбільших у світі віртуальнихсоціальних мереж Фейсбук (http://www.facebook.com). Світовою громадськістю цю мережу визначено як одну з найбільш популярних за програмним забезпеченням. Мережа постійно розширює свої функціональні можливості і додає нові сервіси. Більшість користувачів: студенти, молодь. Мережа надає можливість викладачам і вчителям вводити навчальні курси, а навчальним закладам створювати закриті корпоративні спільноти з конкретної цільової аудиторії. За результатами опитування англійського експерта в області електронного навчання Джейн Харт (JaneHart), проведеного в 2007 році, соціальна мережа Facebook увійшла до першої двадцятки рейтингу найбільш популярних інструментів навчання та розвитку.
Кількість користувачів мережі Facebook стрімко зростає, а закордонний досвід використання педагогами соціальних мереж вказує на ефективність використання саме цієї мережі, що пов’язане з рядом її переваг:
·                     збереження постів без натискання кнопки "Подобається";
·            підписка на оновлення користувача без додавання в друзі (кнопка "Стежити");
·                     вибір налаштувань конфіденційності для кожної публікації ("Публічно", "Друзі", "Тільки я");
·                     можливість включення повідомлень до публікацій і відстеження нових коментарів;
·                     наявність системи рекомендацій: якщо ви натискаєте "Подобається" на сторінках з певної тематики, фейсбук рекомендує вам багато схожих і цікавих матеріалів, і ці сторінки є релевантними;
·                     можливість налаштування стрічки новин, завдяки чому на першому плані саме те, що важливе для вас та вам подобається;
·                     надсилання файлів іншим користувачам;
·                     авторизація на англомовних (і не тільки) сайтах без реєстрації і з використанням акаунту Facebook та багато інших.
         Для сучасного педагога корисними в цій соціальній мережіможуть стати такіфункції, як створення реклами, сторінок, груп таподій; обговорення публікацій,фото чивідео; організація опитувань та голосувань; спілкування в режиміреального часу; додавання декількох контактів до чату; організація відеозв’язку; можливість групової діяльності тощо.
         Соціальну мережу Facebook можна використовувати для організації методичної роботи в районі у вигляді:
·                     групового навчання (для роботи в міні-групах);
·                     персонального навчання (для самоосвіти);
·                     випадкового навчання (можливість пізнавати щось нове несвідомо);
·                     внутрішньошкільногонавчання (використання з метою інформування
щодо функціонування навчального закладу та заходів, пов’язаних з цим).
Так, наприклад, методистом методичного кабінету відділу освіти Гайворонської РДА створено групу в соціальній мережі Facebook "Психологічна служба Гайворонського району"                          (www.facebook.com/groups/503274373197727/), де працівники психологічної служби можуть здійснювати обмін ідеями, інформацією, методичними розробками, ресурсами, досвідом тощо, отримати професійну експертну оцінку для своїх методик, публікацій, розробок, а також – брати участь у спільнійдіяльності для вирішенняспільних проблем, планування заходів, навчання.

Рис. 1. Скріншот групи в соціальній мережі Facebook "Психологічна служба Гайворонського району"

  Таким чином, робота в соціальній мережі дозволяє педагогам підвищувати свій рівень володіння ІКТ, відкриває можливості спілкування у професійних співтовариствах, приносить нові ідеї та натхнення для нових пошуків та експериментів.
Підсумовуючи викладене вище, відзначимо позитивні аспекти використання віртуальних соціальних мереж для навчальних цілей:
1) у віртуальних навчальних групах створено умови для всіх учасників самостійно або спільно створювати мережний навчальний контент;
2) доступ до віртуальних соціальних мереж можливий у будь який час та з будь-якого пристрою (персональнийкомп’ютер, нетбук, ноутбук, мобільний телефон, планшет, смартфон тощо) підключеного до мережі Інтернет;
3) засвоєнню навчального матеріалу сприяє поєднання індивідуальних і групових форм роботи;
Використання соціальних мереж для методичної роботи району дає наступні переваги: підтримка професійної діяльності вчителя; можливість самореалізації та самоствердження через спільну практичну діяльність; створення та підтримка нових освітніх ініціатив; створення єдиного інформаційного педагогічного ресурсу; організація практичної діяльності вчителів у мережі; розвиток і реалізація творчих здібностей учасників проектів.
Таким чином, сучасний вчитель може ефективно використовуватисоціальну мережу Facebook як для більш ефективного навчання учнів, так і для свого розвитку та професійного вдосконалення.
Для осіб, які займаються самоосвітою, використання соціальних мереж дає можливість вивчати те, що потрібно і те в чому є необхідність; покращувати рівень володіння іноземної мови; полегшує пошук роботи тощо
Цінність соціальних мереж для навчання та розвитку ще недостатньо оцінена: багато методистів скептично ставляться до можливості використання даного об’єкта інформаційних технологій як педагогічного засобу навчання, так як традиційно соціальні мережі розглядаються як середовище для проведення вільного часу, розваг. Проте в педагогічній діяльності можливості соціальних мереж можна використовувати для вирішення самих різних завдань: в соціальних мережах можна ефективно організувати колективну роботу розподіленої навчальної групи, довгострокову проектну діяльність, міжнародні обміни, у тому числі науково-освітні, безперервну освіту та самоосвіту, мережеву роботу людей, що знаходяться в різних країнах, на різних континентах землі. Опрацювання обраного питання дало можливість виявити ті соціальні мережі, які є найбільш актуальними та користуються широким попитом серед освітян. Відокремивши переваги останніх, вважаємо за доцільне в подальших розробках звернути увагу на загрози, які можуть бути при використанні віртуального простору в навчальних цілях.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Гуревич Р. Інтернет і його соціальні мережі в сфері освіти: напрями використання / Р. Гуревич / Зб. наук. пр. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. "нформаційно-комунікаційнітехнології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи" – С. 52-56. – Режим доступу: http://ubgd.lviv.ua/konferenc-/kon_ikt/plen_zasid/Gurevuch.pdf. – дата доступу 01.08.2013.
2. Івашньова С. В. Використання соціальних сервісів та соціальних мереж в освіті / С. В. Івашньова // Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. – 2012. – № 2. – С. 15-17.
 3. Капустян І. Шведський досвід проектної організації інформаційно-комп’ютерної освіти / ІнгаКапустян // Іміджсучасного педагога. – 2011. – № 1(110). – C. 40-41.
 4.Крибель С. С. Использование социальных сетей в образовании / С. С. Крибель, В. В. Шобухова // Информатика и образование. – 2012. – № 4 (233). – С. 66-68.
5. Ломакин Д. С. Роль социальных сетей в современном образовательном процессе / Д. С. Ломакин / Веб-сайт Профобразовние РФ. – Режим доступа : http://rossobr.ru/?p=189. – дата доступа 24.06.2013. – заголовок с экрана.


6. Кремень В. Г. Загрози національній безпеці в гуманітарній сфері [Електронний ресурс] / В. Г. Кремень // Національна безпека України. − Режим доступу: http://old.niss.gov.ua/book/otch/roz06.htm

7 коментарів:

  1. Соціальні мережі в наш час стали надзвичайно популярними, як у середовищі учнів, так і в середовищі педагогів. То чому б їх не використовувати для навчання, самоосвіти, підвищення фахового рівня освітян? Ваша стаття - надзвичайно актуальна, продовжуйте роботу в цьому напрямку!

    ВідповістиВидалити
  2. Для осіб, які займаються самоосвітою, використання соціальних мереж дає можливість вивчати те, що потрібно і те в чому є необхідність; покращувати свій інтелектуальний рівень; полегшує пошук роботи тощо.Дякую за змістовну статтю. Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  3. Дійсно,робота в соціальній мережі дозволяє педагогам підвищувати свій рівень володіння ІКТ, відкриває можливості спілкування у професійних співтовариствах, приносить нові ідеї та натхнення для нових пошуків та експериментів. Дякую за цікаву статтю!

    ВідповістиВидалити
  4. Серед учнів досить популярним є проведення вільного часу в соціальних мережах. Нам, вчителям, також не заважало б приєднуватись до такої роботи, адже як казав Сухомлинський В.О.:"Для того щоб зрозуміти підлітка - потрібно самому стати підлітком". Тому така моя думка. більше того використання соціальних мереж накопичує велику кількість людей, і це сприяє обміну досвідом з колегами, зародження нових ідей, та багато чого іншого. Дякую вам за цікаву роботу.

    ВідповістиВидалити
  5. Соціальні мережі створюють гарну можливість обміну думками, досвідом, пропозиціями для широкої аудиторії педагогів.Дякую за цікаву та змістовну статтю.

    ВідповістиВидалити
  6. Використання соціальних мереж є необхідністю в сучасному світі, а робота в міжнародній мережі Facebook відкриває нові горизонти в обміні досвідом та підвищенні ефективності взаємодії з учнями в межах навчального процесу. Дякую за статтю.

    ВідповістиВидалити