вівторок, 15 листопада 2016 р.

Тарковська Л.І.

Використання засобів ІКТ у процесі викладання біології та географії

Тарковська Людмила Іванівна, вчитель географії та біології Шамраївської  загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Благовіщенської районної ради.

Анотація. Значні можливості для особистісного розвитку дає використання Інтернету в навчально-виховному процесі. Автор зазначає, що саме робота в Інтернеті дає змогу кожному учаснику освітнього  процесу успішно залучитися до єдиного освітнього простору.

Це  і  проведення уроків при комплексному  застосуванні традиційних  та мультимедійних технологій ,що забезпечує набуття учнями не тільки глибоких та  міцних знань, а й вміння розвивати інтелектуальні, творчі здібності, самостійно набувати  нових  знань та працювати з різними джерелами інформації.
Дана стаття розкриває ефективність застосування комп’ютера, який сприяє не тільки розвитку самостійності творчих здібностей учнів, а й дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп’ютер забезпечує інтенсифікацію діяльності вчителя і учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної обдарованості, формуванню політехнічних знань, посилює між предметні зв’язки . Все це дає можливість покращити якість навчання.
З 1995 року в світі почала формуватися глобальна інформаційна інфраструктура, яка розглядається як загальносвітова інформаційна мережа       масового обслуговування населення планети на основі інтеграції глобальних і регіональних інформаційно-телекомунікаційних систем, а також систем цифрового телебачення  та радіомовлення, супутникового та мобільного зв’язку. Важливість розгляду проблеми впровадження ІКТ в навчально-виховну роботу зумовлена особливим станом сучасної освіти як соціального інституту, забезпечує професійну успішність молодої людини, та її конкурентоспроможність на ринку  праці; значним поширенням відкритих форм навчання, ІКТ, які характеризуються впровадженням Інтернету, що забезпечують можливість застосування продуктивних методів роботи з науковими, навчальними та методичними матеріалами; реалізацією концепції гуманістичної освіти, котра передбачає підготовку майбутнього фахівця, здатного до творчого підходу до освітньої та професійної діяльності. Нині перед кожним навчальним закладом постало складне багатофакторне завдання, пов’язане з формуванням і розвитком нового інформаційного освітнього середовища з урахуванням вимог соціальної перспективи.                                      Існування людини в інформаційному просторі вимагає її компетентності в тому, що стосується інформаційного співтовариства, умінь і навичок використання інформаційного ресурсу. В процесі цього яскраво виявляються розвивальні та виховні можливості засвоєння і смислової переробки інформації.                                                                                                     Актуальними під час організації навчально-виховного процесу є питання роботи з сучасними технічними засобами навчання, включаючи комп’ютерні, мультимедійні, телекомунікаційні, використання ліцензійного програмного забезпечення. Визначення сучасного етапу розвитку суспільства як постіндустріального; інтенсивний розвиток сучасних інформаційно-комунікативних технологій; перехід від знаннєвої парадигми освіти до компетентісної, визнання необхідності освіти протягом всього життя людини-все це визначає необхідність широкого використання інформаційних технологій в системі освіти в цілому та при викладанні біології, географії зокрема.
Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) — це сукупність методів і програмно-технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання, передачі й подання інформації за допомогою комп’ютерів і комп’ютерних комунікацій.
 З метою формування в сучасної людини здатності знаходити, опрацьовувати та виконувати необхідну інформацію ми застосовуємо різноманітні форми і методи навчально-виховної співпраці між педагогами та учнями, спрямовуємо їхню інтелектуальну діяльність на розвиток розумових здібностей, загально-навчальних  та предметних компетентностей. До цього крім традиційних форм роботи, використовуються також ІКТ.                                              
Ще до появи технології мультимедіа, експертизи з маркетингу, за результатами численних експериментів, виявили залежність між методом засвоєння матеріалу й здатністю відтворити набуті знання через якийсь час. Якщо матеріал було подано у звуковому вигляді, то людина запам’ятовувала близько 1/4 інформації. Якщо інформація була подана візуально-близько 1/3.                                 
 При комбінуванні впливу (зорового і слухового) запам’ятовування підвищувалося до 1/2. Отже, застосування технології мультимедіа може значно підвищити ефективність навчання.
Біологія, географія є одним з тих навчальних предметів, що дають багатий матеріал для відпрацювання найрізноматніших методів і прийомів роботи з інформацією. Викладання біології та географії пов’язане з використанням великого обсягу різноманітної інформації, що робить застосування комп’ютерної техніки особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже швидко опрацювати цю інформацію і представити її у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між різними об’єктами і явищами, будовою та функціями.
Використання презентацій, відеороликів не лише служить ілюстрацією до матеріалу , який вивчається, хоча такий вид роботи я вважаю прийнятим при вивченні різноманітності рослин чи тварин певної систематичної групи, а і обов’язково перед роботою ставиться завдання, яке треба виконати після перегляду презентації чи запитання, на які необхідно дати відповідь.                                          
Наприклад, при вивченні тварин ставиться запитання «Знайдіть пристосування до умов середовища життя у тварин, які ви побачите», «Порівняйте органи руху (покриви тіла, органи чуттів тощо) у даних організмів. З чим це пов’язано?».
Таким чином, учень не є спростерігачем готових фактів, а постійно стимулюються процеси мислення дитини. При використанні мультимедійних засобів підвищується ефективність засвоєння матеріалу, інтенсифікується процес навчання, стимулюється інтерес учнів як до знань, так і до процесу їх отримання.
Для вивчення тварин розроблена презентація, яка використана під час вивчення губок та кишковопорожнинних та буде застосовуватись для характеристики всіх наступних систематичних одиниць царства Тварини. Це сприятиме виробленню алгоритму роботи. Крім того у ній є слайди, у які можна швидко підставити завдання для групової роботи. Презентації розробляються з урахуванням санітарно-гігієнічних вимог до тривалості роботи з комп’ютерною технікою для різних вікових груп дітей. Мультимедійні технології дають низку переваг: дітьми краще сприймається матеріал, зростає зацікавленість навчання, індивідуалізація навчання.
Постійно планую та впроваджую спільну роботу з учнями по створенню проектів навчальних досліджень, результати якої втілені в учнівські презентації.
Завдяки ІКТ я маю змогу:
- використовувати  передові інформацій технології;
- змінювати форми навчання та види  діяльності в межах одного уроку;
- полегшувати підготовку до уроку та залучати до цього процесу учнів;
- розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку,подавати історичні відомості про видатних вчених,тощо;
- реалізувати ігрові методи на уроках;
- здійснювати роботу в малих групах або індивідуальну роботу;
- проводити інтегровані уроки, забезпечуючи посилення міжпредметних зв’язків;
Отже, на сучасному етапі розвитку шкільної освіти проблема застосування комп’ютерних технологій на уроках географії та біології набуває дуже великого значення.
Застосовуючи на уроках біології мультимедійні технології, я демонструю: мікросвіт клітини; ріст і розвиток організмів, еволюцію живих систем, розвиток життя на Землі, тобто за короткий час можу демонструвати процеси, які проходять впродовж місяців, років і навіть століть; знайомити з явищами що мають звукове відображення; проводити практичні та лабораторні роботи.
Все це дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень; підвищувати статус вчителя; розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку; використовувати різні форми навчання та види діяльності в межах одного уроку; ефективно організовувати контроль знань, вмінь та навичок учнів. 
ІКТ, в залежності від поставленої мети, використовую на різних етапах уроку - і під час актуалізації опорних знань, і під час засвоєння нових знань, з постановкою навчальних задач перед учнями при вторинному сприйнятті та засвоєнні, і з метою перевірки рівня сформованості компетентностей. Крім традиційних форм застосування ІКТ, використовую комп’ютерну техніку при підготовці до уроків, для створення роздавальних друкованих матеріалів (тексти з пропусками різних типів, задачі, кросворди, не закінченні речення тощо), при розробці складових частин для самостійного чи колективного моделювання біологічних та географічних процесів, опорних схем тощо.
Готую тести та завдання для перевірки рівня засвоєння фактичних знань, рівня сформованості вмінь, засвоєння матеріалу тощо, з подальшим друком на принтері, для складання завдань для тренування у використанні матеріалу, перевірки рівня засвоєння у різних формах (тесту з множинним вибором, співставлення, текстів з пропусками з можливістю вибору відповіді з запропонованих та визначення власної відповіді тощо).
Обрані методи використання засобів ІКТ використовуються для активації пізнавальної діяльності учнів, сприяють досягненню дидактичних завдань уроку, ІКТ використовуються не як самоціль, а як додатковий педагогічний інструмент, що сприяє досягненню мети уроку.
Таким чином, використання засобів ІКТ сприяє досягненню мети уроку, ефективному закріпленню матеріалу, оперативному контролю знань учнів та підвищенню якості освіти.

ЛІТЕРАТУРА:

1.       Бугайов О.В., Головко М.В., Коваль В.С. Концептуальні положення щодо розробки педагогічних програмних засобів з фізики // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2004. – С.13-14.
2.       Гуржій А.М., Жук О.Ю., Волинський В.П.Засоби навчання: Навчальний посібник. – К.: ІЗМН,1997.
3.       Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід, перспективи // Н.В.Вовковінська, Ю.О.Дорошенко, Л.М.Забродська, Л.М.Калініна, В.С.Коваль та ін.; За ред.; В.М. Мадзігона. –К.: Педагогічна думка, 2003. – 272 с.
4.       Корнєв В.П. Технології навчання географії – Харків: Вид.група «Основа», 2004. – 112 с. – (Серія «Бібліотека Журналу «Географія»; Вип.5.)
5.       Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання // Наук.–метод. Посіб. О.І.Пометун, Л.В.Пироженко. За ред.. О.І.Пометун. – К.: Видавництво А.С.К., 2003. – 192 с.:іл.
6.       Селевко Г.К. Проектуємо комп’ютерний урок  // Відкритий урок. –2006. - № 3-4.– С.19-25
7.       Степанов О.М., Фіцула М.М. Основи психології та педагогіки: Посібник. – К.: Академвидав, 2003. – 504 с. (Альма–матер).

Немає коментарів:

Дописати коментар