вівторок, 15 листопада 2016 р.

Подручна С.М.

Формування компетентної творчої особистості організатора виховної роботи в умовах створення інформаційного освітнього простору

Подручна Світлана Миколаївнаметодист районного методичного кабінету відділу освіти Маловисківської райдержадміністрації

Анотація. У статті описано досвід методиста з удосконалення професійної компетентності організаторів виховної роботи в умовах створення інформаційно-освітнього простору.

Двадцять перше століття кидає виклик усьому, що нас оточує. Стрімко змінюється техніка і технології, обсяг інформації вже не вкладається навіть у рамки найсучасніших комп’ютерів, і щоб не відчути себе викинутим за борт сучасного життя, треба постійно вчитися. Держава ставить перед школою завдання знайти нові підходи до навчання та виховання, застосовувати новітні досягнення комп’ютерних технологій, учити учнів застосовувати знання для розв’язання будь-якої життєвої або виробничої потреби.
Відомим є той факт, що освіта в майбутньому набуде нової форми та якості, оскільки буде безперервно повязана з інформаційними технологіями. Тому робота нашого районного методичного кабінету спрямована на формування в педагогічних працівників інформативної компетентності, тобто здатності і готовності до ефективного застосування сучасних програмних засобів, використання ІТ технологій, створення власного інформаційного освітнього простору.
Роботу над створенням єдиного інформаційного простору педагогічних працівників району розпочали з тренінгу «Основи Інтернету», який провели за підтримки О.В.Литвиненко, завідувача навчально-методичного центру дистанційного навчання КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського». На тренінг запросили методистів РМК та по одному педагогічному працівнику з усіх навчальних закладів, які потім провели тренінги для педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів. Виконавши відповідні завдання (всі учасники отримали сертифікати), поставили перед педагогічними працівниками завдання створити свої власні блоги чи сайти, з метою висвітлення навчального матеріалу, предметних новинок, цікавих фактів із життя письменників, створення та публікації методичних рекомендацій щодо викладання предметів в навчальних закладах.
Іншим поштовхом у створенні єдиного інформаційного простору була участь у методичній сесії, яка була проведена на базі КОІППО, де отримала необхідні знання з проблеми «Інноваційні технології навчання дорослих в умовах компетентнісно орієнтованої освіти». Сесія була проведена з метою науково-методичного супроводу упровадження інновацій у сфері освіти дорослих на основі використання інформаційно-комунікаційних технологій та можливостей глобальної мережі Інтернет.
Програма методичної сесії включала теоретичний розгляд питань щодо організації безперервного навчання педагогів. Особлива увага була приділена упровадженню ІКТ технологій. Слухачі, як теоретично, так і практично ознайомились з: сервісами для створення он-лайнових інтерактивних презентацій, організацією роботи та подальшої підтримки Web-ресурсу, використанням Web 2.0 в організації методичної роботи з педагогічними кадрами.
Всі учасники методичної сесії отримали домашнє завдання: розробити технологічну картку підготовки та проведення однієї колективної форми методичної роботи, з обов’язковим використанням Інтернет - ресурсів.
Як домашнє завдання методичної сесії, з метою сприяння зростанню ролі класного керівника і його статусу як компетентного педагога ХХІ століття, виявлення та підтримки творчих педагогічних ідей і знахідок класних керівників, обміном досвіду роботи, впровадження нових педагогічних ідей та методичних знахідок, сприяння професійній самореалізації класних керівників шляхом ознайомлення громадськості з їх творчими доробками, було проведено районний он-лайн-фестиваль майстерності класних керівників «До серця дитини»(далі-Фестиваль). Основними завданнями Фестивалю було:
-удосконалення фахової майстерності вчителя – класного керівника;
-виявлення досвіду кращих класних керівників, які у практичній роботі ефективно використовують різноманітні форми і методи виховної роботи, інноваційні виховні технології;
-сприяння організації проведення психолого-педагогічних досліджень з проблем виховання;
-проведення відбору кращих методичних напрацювань, технологій виховання, ефективних форм роботи, спрямованих на гуманізацію та демократизацію відносин «учень-учитель-батьки», становлення та розвиток особистості дітей та підлітків;
-створення інформаційного освітнього простору з питань роботи класних керівників;
-сприяння створенню умов для впровадження кращих методик та технологій виховання у практику роботи загальноосвітніх навчальних закладів;
-привернення уваги представників органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, громадськості до проблем освіти, виховання підростаючого покоління;
-створення банку даних та каталогу досягнень класних керівників району.
Було проведено два тури Фестивалю творчості класних керівників:
-І тур фестивалю (шкільний) проходив з 01 січня по 15 квітня 2015 року безпосередньо у закладах освіти району, за його результатами були відібрані кращі напрацювання класних керівників та направлені до районного оргкомітету фестивалю адреси блогів, де розміщені матеріали;
-ІІ тур (районний, заочний) проходив з 15.04.2015 року по 30.04. 2015 р. – члени журі розглянули представлені матеріали на блогах, визначили три кращі роботи у кожній номінації та рекомендували для презентації у ІІІ турі (районному, очному) у серпні 2015 р.
Всього у районному турі Фестивалю взяло участь 28 класних керівників 1-11 класів з 18 загальноосвітніх навчальних закладів району, шкільні методичні об’єднання класних керівників Якимівської, Копанської, Хмелівської та Новопавлівської загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІІ та І-ІІ ступенів представили свою роботу над виховними проектами.
Учасники Фестивалю представили власні методичні розробки та провели презентацію системи виховної роботи з власного досвіду, виховні заходи.
За матеріалами Фестивалю був укладений каталог матеріалів з досвіду роботи класних керівників Маловисківського району, матеріали Фестивалю помістили на блозі «Методичний фестиваль майстерності класних керівників «До серця дитини».
Матеріали, представлені на методичний Фестиваль, показали, що у кожного творчого класного керівника є багато методичних розробок, різних проектів, які складають його методичний кейс, що постійно поповнюється новими наробками.
Ефективність та результативність Фестивалю побачили наступного року, коли почали проводити районний етап Всеукраїнського конкурсу «Класний керівник року».
На районний етап конкурсу представлено 14 матеріалів з 10 загальноосвітніх навчальних закладів. Членами журі оцінювались матеріали учасників, розміщених на електронному ресурсі. Матеріали містили опис виховної системи класу з повним розкриттям її компонентів, опис власного педагогічного досвіду, у якому розкривались авторські ідеї, презентація педагогічного досвіду у програмі Power Point, розробки виховних заходів, фото та відео матеріали.
За результатами обласного (очного) етапу конкурсу лауреатом визнано класного керівника Злинської ЗШ№1 І-ІІІ ступенів Шверненко Т.В., а переможцем у номінації класний керівник 10-11 класів стала Миколенко А.В., класний керівник 11 класу Плетеноташлицької ЗШ І-ІІІ ступенів. Миколенко Аліна Володимирівна, ― перша в районі, кому в номінації «Класний керівник 10-11 класу» підкорилася найвища сходинка обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Класний керівник року».
Після конкурсу я переконалася, що робота з класними керівниками по створенню єдиного інформаційного простору виявилася результативною. Це ще раз підтвердили результати обласного огляду освітніх блогів «Педагогічна блогосфера» (п’ять класних керівників зайняли призові місця).
За словами С.П.Рубінштейна: «Людина досконало володіє лише тим, що сама здобуває власною працею». Тому іншою інноваційною формою роботи з організаторами виховної роботи став довготривалий веб – квест «Організація життєдіяльності учнівського колективу в контексті формування ціннісних орієнтирів особистості», який буде тривати до березня 2017 року(http://pedagoguorg.blogspot.com/). Веб-квест проводимо з метою навчити педагогів-організаторів застосовувати освітні ресурси для реалізації нових підходів Держстандарту до цільового спрямування процесу виховання, змісту та методики виховання, вдосконалення своїх професійних компетентностей, здійснення постійного професійного розвитку; популяризації досвіду роботи.
У 2015 році підвищила свій фаховий рівень на методичній сесії з проблеми "Розвиток інформаційного простору: концептуальні засади, проблеми, перспективи". Навчально-тематичний план включав розгляд теоретичних та практичних питань щодо удосконалення володіння інформаційно-комунікаційними технологіями. На сесії поглибила знання з питань: «Формування та розвиток інформаційного простору: концептуальні засади, проблеми, перспективи», «Організація он-лайнового освітнього середовища засобами технологій»,Web 2.0, «Використання Prezi в діяльності педагога», «Організація мережевої взаємодії з використанням віртуальних дощок». Знання  знадобилися під час презентації матеріалів, для спільної роботи з організаторами виховної роботи.
Протягом трьох років, проводячи різні форми роботи з організаторами виховної роботи, вчителями математики та фізики методистом створено ряд блогів, які висвітлюють діяльність того чи іншого методичного об’єднання, віртуальних семінарів, методичного фестивалю майстерності класних керівників «До серця дитини», віртуального дискусійного форуму «З Україною в серці», блогу, присвяченого 25 річниці незалежності України «Україні присвячується» та інших заходів.
Адреси блогів методиста:
Веб-квест педагогів-організаторів http://vtnjlbxybq.blogspot.ru/
Ростимо, виховуємо, віримо!
Оздоровлення-2016
“Віртуальний дискусійний форум “Патріотизм і освіта- шлях до єдності України” http://patriotuzmmv.blogspot.com/
“Україні присвячується” http://patriotmv.blogspot.com/
Віртуальна школа комп’ютерної грамотності http://dshnefkmyf.blogspot.com/
Проект “Дзвони Чорнобиля”
Блог РМО вчителів фізики
Блог РМО вчителів математики
Методичний фестиваль майстерності класних керівників “До серця дитини”
Значну роль у формуванні інформативної компетентності педагогічних працівників району слід віддати роботі авторської майстерні Заслуженого вчителя України В.О.Руденко. Більше десяти років Валентина Олександрівна ділиться зі своїми колегами досвідом роботи. Так, під час методичних тренінгів «Використання офісних сервісів та Інтернет - ресурсів для активізації навчальної діяльності учнів», «Можливості застосування електронних освітніх ресурсів для організації навчальної та методичної роботи вчителя», показала можливості застосування електронних освітніх ресурсів для організації навчальної та методичної роботи:
-Інтернет-ресурс «thinqlink» як засіб для створення інтерактивних ілюстрацій, плакатів, рисунків;
-Сервіси для розміщення публікацій та презентацій slideshare, Prezi та Calameo 3D;
-Працюємо із картами знань Popplet, Coggle;
-Інтерактивні вправи з математики learningapps Apps та способи їх опрацювання;
-Відеоскрайбінг он-лайн PowToon;
-Хмарки термінів Tagul;
-Сховища фото PhotoPeach, GetLoupe, Photocollage;
- Застосування ресурсу Padlet (стіна) для кріплення документів та організації спільної роботи на задану тему.
З метою удосконалення професійної компетентності педагогічних працівників створено блог «Школа комп’ютерної грамотності», на якому розміщуються матеріали з досвіду роботи вчителів в інформаційно-освітньому просторі та методичні рекомендації використання хмарних технологій та сервісів GOOGLE.
Створення єдиного освітнього простору педагогічних працівників району стає дієвим засобом розвитку професійної компетентності педагогів у системі методичної роботи та активізації діяльності педагогічного колективу, а також одним із показників для визначення рейтингу як окремого педагога, так і навчального закладу в цілому.
Можна переглянути презентацію «Формування компетентної творчої особистості педагогічного працівника» за посиланням
https://drive.google.com/open?id=1q1gbVcIWVILibVohjOwFDdpMoV4ZSjAIUOfeiwnfLag


ЛІТЕРАТУРА
1.     Калініна Л.М.Google сервіси для вчителя. Навчальний посібник Львів, 2013, 182 с.
2.     Литвинова С.Г. Хмарні технології в управлінні навчальним закладом.  С.99-101
3.     Жалдак М.І. Підготовка вчителя до використання ІКТ в навчальному процесі. К. 2015, 132 с.
4.     Бут В. Дистанційне навчання – вимога часу // Директор школи (Шкільний світ). – 2004. – №1. – С.28-29.



Немає коментарів:

Дописати коментар