понеділок, 14 листопада 2016 р.

Шинковенко С.В.


Науково-методичний супровід розвитку навчально-інформаційного онлайн-простору для забезпечення неперервного навчання педагогічних працівників


Шинковенко Світлана Володимирівна, методист районного методичного кабінету комунальної установи «Новоархангельський районний центр по обслуговуванню закладів освіти»

Анотація. У статті розглядається управлінський аспект створення інформаційно-освітнього простору методичної служби для забезпечення неперервного навчання педагогічних працівників. Процес активної інформатизації освіти відкрив широкі канали для поширення наукових знань, обміну досвідом, створення баз та банків знань. Залишається незмінною координаційна роль методичних кабінетів, якісне виконання якої неможливе без створення сучасного інформаційно-освітнього онлайн-простору, який базується на широкому використанні нових інформаційних технологій.



Суспільство етапу інформатизації характеризує процес активного використання інформації в якості суспільного продукту. У зв’язку з цим відбувається формування високоорганізованого інформаційно-освітнього простору, що має вплив на процес життєдіяльності всіх членів суспільства. Методична підтримка процесу інформатизації суспільства стає важливим завданням методичних служб усіх рівнів.
Методичні кабінети завжди були авангардом педагогічної спільноти регіонів, розробляли, підтримували, допомагали втілювати педагогам інноваційні технології у практичну діяльність. Сьогодні їх діяльність без широкого застосування інформаційних технологій не може бути ефективною, у той же час епізодичне використання окремих технологій не може забезпечити суттєвий ефект. Складні завдання, що поставлені перед методичною службою державою та суспільством, можуть бути виконані лише як результат систематичної роботи зі створення відповідного інформаційно-освітнього онлайн-простору.
Актуальність інноваційного навчання зумовлена соціокультурними потребами сучасного життя і відповідає концепції гуманізації освіти.
Так, у сучасних педагогічних працях (Ваграменко Я.А., Коліна К.К., Кравцової А.Ю., Лапчика М.П., Роберт І.В. та ін.) приділяється значна увага формуванню інформаційно-освітнього середовища, під яким розуміють сукупність умов, що забезпечують інформаційну взаємодію між учителями, учнями та інформаційними ресурсами предметних галузей. Відмічається, що сформоване таким чином інформаційно-освітнє середовище повинно засобами ІКТ ініціювати зміни змісту та методів навчання [2, с.38].
Отже, єдиний інформаційно-освітній простір трактується як сукупність таких компонентів:
Ø інформаційних ресурсів, що містять дані, відомості та знання, зафіксовані на відповідних носіях інформації;
Ø організаційних структур, які забезпечують функціонування та розвиток єдиного інформаційно-освітнього простору, зокрема збір, обробка, збереження, поширення, пошук та передача інформації;
Ø засоби інформаційної взаємодії громадян та організацій, що забезпечують їм доступ до інформаційно-освітніх ресурсів на підставі відповідних інформаційних технологій – програмно-технічних засобів та організаційно-нормативних документів.
Важливим завданням роботи методичного кабінету є створення інформаційно-освітнього простору, який сприяє розвитку освітньої системи, реалізації програм модернізації освіти, організації інноваційної та експериментальної роботи, аналітико-діагностичного та експертного забезпечення діяльності освітніх закладів.
Створення інформаційно-освітнього простору засобами комп’ютерних технологій дозволить значно спростити та прискорити процеси, необхідні як під час здійснення навчально-виховного процесу, так і під час підготовки педагогічних кадрів до його втілення, та забезпечить:
Ø єдність інформаційного простору системи освіти;
Ø підвищення якості освіти в усіх закладах освіти;
Ø створення умов для поетапного переходу до нового рівня освіти на основі нових інформаційних технологій;
Ø оптимізацію використання інформаційно-методичних ресурсів;
Ø формування інформаційної культури.
На даний час постало питання щодо подальшого впровадження інформаційно-комунікативних технологій в освітній процес та формування єдиного інформаційно-освітнього простору Новоархангельського району, що сприятиме:
Ø професійному розвитку методистів, педагогів;
Ø удосконаленню якості надання освітніх послуг шляхом організації вільного доступу до інформаційних ресурсів, навчальних та науково-методичних матеріалів, навчально-методичних комплексів;
Ø підвищенню ефективності організації роботи з вивчення, узагальнення та поширення педагогічного досвіду освітян;
Ø обміну досвідом через вебінари, форуми, блоги, педагогічні спільноти;
Ø покращенню інформаційного забезпечення діяльності методиста.
Організація діяльності методкабінету спирається на принципи, демократизму та гуманізму, що може бути забезпечено організацією широких обговорень актуальних питань, організованих у середовищі інформаційного простору, та однакових умов для кожного педагогічного працівника з метою повної реалізації його духовного, творчого та інтелектуального потенціалу. Невід’ємною частиною інформаційно-освітнього простору, що забезпечує неперервність професійного вдосконалення педагогів, є система дистанційного навчання.
Провідними напрямками науково-методичного забезпечення створення та розвитку інформаційно-навчального середовища методичних кабінетів є:
Ø підвищення рівня професійної компетентності педагогічних кадрів;
Ø забезпечення учасникам навчально-виховного процесу рівного доступу до освітніх та інформаційних ресурсів на основі використання сучасних інформаційних технологій;
Ø координація діяльності педагогічних працівників у створенні інформаційно-освітніх середовищ;
Ø створення веб-сайтів, блогів педагогічних працівників;
Ø активізація участі педагогічних працівників та учнів в Інтернет олімпіадах, конкурсах, конференціях, освітніх проектах й інших заходах;
Ø залучення вчителів та учнів до Всеукраїнських конкурсів, конференцій, олімпіад;
Ø удосконалення якості надання освітніх послуг шляхом організації вільного доступу до інформаційних ресурсів, навчальних та науково-методичних матеріалів, навчально-методичних комплексів;
Ø підвищення ефективності організації роботи з вивчення, узагальнення та поширення педагогічного досвіду освітян.
Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів упроваджують через такі форми методичної роботи:
Ø постійно діючі семінари, семінари-практикуми, проблемні семінари;
Ø індивідуальні консультації за запитом;
Ø майстер-класи;
Ø науково - практичні конференції;
Ø навчальні тренінги .
Для виконання поставлених завдань створюється освітній простір методичного кабінету, метою якого є реалізація таких функцій:
Ø аналітико-статистичної – забезпечує усі рівні управління якістю освіти достовірною, точною, своєчасною інформацією;
Ø моніторингово-прогностичної – враховує перспективи розвитку у сфері освіти та спрямована на використання у педагогічній практиці сучасних психолого-педагогічних досягнень та інноваційних технологій;
Ø навчальної – забезпечує неперервну освіту педагогічних кадрів протягом усього життя; здійснює методичну допомогу під час практичного оволодіння інноваційними технологіями; забезпечує підвищення кваліфікації вчителів у міжкурсовий період; удосконалює інструментальні засоби неперервної освіти, що орієнтовані на прискорення засвоєння матеріалу та формування стійких навичок учнів (розробка комп’ютерних підручників та методичних матеріалів, комп’ютерних навчальних систем, мультимедійних продуктів тощо);
Ø компенсаторної – передбачає надання педагогічним працівникам інформації, що не була одержана ними під час навчання у ВНЗ;
Ø інформаційно-коригувальної – спрямована на корекцію та оновлення інформації, яка постійно змінюється у результаті розвитку науки та запровадження ІКТ.
Функціонування інформаційно-освітнього простору методичного кабінету повинно бути спрямовано на:
Ø створення умов для розвитку педагогічної майстерності, творчої ініціативи педагогічних працівників, удосконалення форм і методів підвищення їх кваліфікації, у тому числі з використанням дистанційної форми навчання;
Ø моніторинг якості загальної середньої освіти, рівня знань учнів;
Ø організацію апробації та моніторингових досліджень науково-методичного забезпечення дошкільної освіти, підручників, навчальних посібників та іншої навчальної літератури для загальноосвітніх навчальних закладів;
Ø патронаж навчальних закладів, які мають статус експериментальних майданчиків, та надання науково-методичної допомоги;
Ø вивчення потреб та надання практичної допомоги молодим фахівцям та іншим педагогічним працівникам, у тому числі у період підготовки їх до атестації; участь у роботі атестаційних комісій, надання на звернення відділів (управлінь) освіти оцінки якості навчально-виховної роботи педагогічних працівників, що атестуються;
Ø організацію та науково-методичне забезпечення роботи з резервом працівників науково-методичних закладів та керівних кадрів закладів освіти;
Ø упровадження сучасних освітніх систем і технологій, інтерактивних методів організації навчання та виховання;
Ø проведення І етапу Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року», інших професійних конкурсів та змагань педагогічних працівників; надання переможцям допомоги з підготовки їх до участі у наступних етапах змагань;
Ø взаємодію з районними (міськими) науковими відділеннями Малої академії наук України та іншими учнівськими об’єднаннями, участь у проведенні олімпіад із базових дисциплін, конкурсів-захистів науково-дослідних робіт, турнірів; організація підготовки команд та окремих учнів до їх участі у наступних етапах змагань;
Ø організацію інформаційно-комунікативного обслуговування та використання ІКТ у навчально-виховному процесі та діяльності закладів освіти;
Ø вивчення, узагальнення та впровадження в педагогічну практику досвіду використання інноваційних технологій та сучасних форм організації навчально-виховного процесу;
Ø формування електронної бази даних щодо перспективного педагогічного досвіду та інноваційної діяльності педагогічних колективів і окремих педагогів, створення сучасних науково-методичних матеріалів, фондів навчальної, довідкової, методичної, психолого-педагогічної, наукової, науково-популярної, художньої та іншої літератури та періодичних педагогічних видань;
Ø проведення масових заходів, спрямованих на поширення інформації з досвідно-експериментальної, науково-пошукової роботи та інноваційної діяльності навчальних закладів та окремих працівників;
Ø висвітлення у засобах масової інформації інноваційної діяльності педагогічних колективів та окремих педагогічних працівників та проблеми розвитку освіти у районі.
Отже, створення інформаційно-освітнього простору методичного кабінету дозволить на високому сучасному рівні виконувати завдання:
Ø забезпечувати належний рівень методичної підготовки педагогічних кадрів;
Ø підтримувати та супроводжувати впровадження інновацій; розповсюджувати педагогічний досвід;
Ø координувати роботу методичних об’єднань.
Дані інновації призведуть до підвищення якості освіти та рівня задоволення потреб споживачів освітніх послуг.



СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1.     Науково-методичний супровід функціонування інформаційно-освітнього простору регіону: Науково-методичний вісник №52.-Кіровоград: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2016.-340с.
2.     Биков В. Ю. Освітні системи із забезпечення рівного доступу до якісної освіти впродовж життя [Електронний ресурс] / В. Ю. Биков, І. М. Ромашко // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2008. – № 48. – Режим доступу : http://www.ime.edu-ua.net/em8/emg.html.

3.     Васильченко Л. В. Дистанційне навчання: науково-методичне забезпечення; інформаційний простір навчального закладу / Л. В. Васильченко, В.Л. Шевченко. – Х. : Основа, 2009. – 208 с. – (Б-ка журналу «Управління школою»; вип. 1 (73)).







Немає коментарів:

Дописати коментар