середу, 16 листопада 2016 р.

Зубрейчук Н.Ф.

Використання ресурсів мережі Інтернет у процесі діяльності вчителя української мови та літератури

Зубрейчук Наталія Федорівна, завідувач методичного кабінету відділу освіти Благовіщенської райдержадміністрації

Анотація. У статті розглянуто особливості застосування ресурсів мережі Інтернет у професійній діяльності вчителя в умовах кардинальних змін сучасних реалій. Зроблено аналіз дослідження з метою визначення стану використання Інтернет-ресурсу учителями української мови у професійній діяльності.
                            
  Сьогодні нові інформаційні технології - невід’ємна частина нашого життя. Маючи в своєму розпорядженні комп'ютер, можна інтенсифікувати процес навчання, зробити його більш наочним і динамічним, формувати уміння працювати з інформацією, готувати особистість "інформаційного суспільства", розвивати комунікативні здібності. Це забезпечує швидке і міцне опанування навчального матеріалу, розвиває пізнавальні здібності та розумові якості учнів, сприяє активізації їх пізнавальної діяльності.
   Вчителеві  необхідно знати, де і як знайти потрібне джерело інформації, як вибирати її з великого потоку, аналізувати, на основі отриманих і наявних знань вміло опрацьовувати та подавати в доступній формі відповідно до вікових та психологічних особливостей учнів. Незамінним помічником для вчителя стають комп’ютерні технології.
    Вибуховий розвиток Інтернету стимулює розвиток нових освітніх технологій, і це вже факт безперечний. Головне завдання при цьому наступне: навчитися використовувати інформацію для самоосвіти, підвищення кваліфікаційного рівня, вирішення вірогідних шкільних проблем і завдань. Щоб вирішувати такі завдання необхідно визначити для себе як можна використовувати Інтернет в освітніх цілях.
   Існує безліч різноманітних сайтів, які створенні для допомоги вчителю при підготовці до певного уроку. Ці сайти дають вчителеві змогу на достатньому рівні підготувати урок, відшукати найдостовірнішу та найцікавішу інформацію для учнів.Сьогодні вже не викликає сумніву, що навчання школярів стає ефективнішим, якщо вчитель володіє Інтернет-технологіями і використовує ресурси і можливості Інтернету в своїй практичній діяльності.
   Сучасний Інтернет пропонує багато ресурсів, для використання в освітніх цілях: це уроки в режимі online, ресурси для вчителів.
   Насамперед визначимо користь використання ресурсів Інтернет в освітній установі:
- доступ  до всіх ресурсів (як до інструменту для створення уроків);
- доступ до дослідження ресурсів (для досягнення освітніх цілей);
- регулярний характер сприяння навчанню;
- вдосконалення спілкування і інтелектуального обміну;
- забезпечення існуючим світовим досвідом і навиками;
- Інтернет – як захоплююче, цікаве навчання(ігровий елемент).  
  Вчителі  можуть використовувати інформаційне поле Інтернету в своїй роботі  наступним чином :
-самоосвіта, самостійне підвищення своєї кваліфікації на основі інформації, що міститься в мережі, вивчення досвіду своїх колег;
-отримання нормативно-довідкових документів із серверів Міністерства освіти, обласних, районних відділів освіти;
-отримання інформації про новітні педагогічні технології;
-використання на уроках і позакласних заходах методичних і дидактичних матеріалів, наявних в мережі;
-розробка власних матеріалів і публікація їх в мережі;
-тестування школярів на основі контрольно-оцінюваних матеріалів, що зберігаються в мережі;
-знайомство з новими книгами, підручниками, методичною літературою і придбання їх в Інтернет-магазинах;
-участь в заочних конференціях і конкурсах;
-створення власного сайту вчителя;
-пошук однодумців і колег в інших регіонах, листування з колегами і друзями;
- оновлювати традиційні плани уроків матеріалами з Інтернету.
   Освітні ресурси Інтернету величезні і постійно поповнюються. Вчитель, знайомлячись з цими ресурсами, отримує посилання на інші сайти, пов'язані з освітою. Таким чином, систематична робота з освітніми ресурсами приводить до постійного оновлення бази даних педагога.
  Для вчителів української мови та літератури Інтернет – це незамінне джерело інформації, яке зробить урок динамічним, пізнавальним та, головне, цікавим для учнів. Готуючись до уроку, можна знайти неймовірну кількість матеріалів, які зроблять ваш урок незабутнім. Вивчаючи біографію письменників, ми можемо супроводжувати свою розповідь фотографіями самого автора, його родини. Вивчаючи творчість письменників, маємо можливість продемонструвати учням перші видання автора, а якщо пощастить, то і рукописи. Також можна показати учням кінофільми, серіали чи театральні вистави, зняті чи поставлені на основі творів.
 Працюючи в Інтернеті, ми повинні насамперед уміти фільтрувати інформацію, вибирати лише найдостовірнішу, найціннішу для нашого уроку. І наше головне завдання – навчити своїх учнів орієнтуватися у Всесвітній павутині, критично ставитися до всього, що подається як у підручниках, так і в Інтернеті. Навчати їх тому, що лише зіставляючи та аналізуючи різну інформацію, можна дістатися до зерна істини.
  Звичайно, це далеко не повний перелік можливостей, які надає вчителеві Інтернет. Незважаючи на все вищесказане, слід розуміти, що Інтернет – це лише один з численних інструментів, якими має користуватися вчитель. У будь-яких технологіях закладені ті чи інші можливості, але виявитися вони можуть лише у поєднанні з педагогічними прийомами. Інтернет-ресурси не змінюють певні педагогічні прийоми, а роблять їх більш результативними. Використання ресурсів Інтернету повинно оптимізувати працю вчителя, зробити навчальний процес більш ефективним, стимулювати пізнавальний інтерес до предмета, надати навчальній роботі учнів проблемний, творчий, дослідницький характер, індивідуалізувати процес навчання і розвивати самостійність учнів.  Талант і рівень кваліфікації вчителя - запорука успіху в просуванні нових технологій. Саме вчителі повинні стати основною творчою силою впровадження Інтернету в сферу освіти і, в цілому, в життя суспільства.
Посилання на блог  Зубрейчук Н.Ф. http://zybreychykn.blogspot.com

Список використаних джерел
1.            Антонов В. М. Інтернет. Енциклопедичне видання: навч.-метод. посібник / АПН України; Інститут інформаційних технологій і засобів навчання. — К. : Редакція «Комп'ютер», 2008. — 127с.
2.            Браткевич В.В. та ін. Інформатика: Комп’ютерна техніка. Комп’ютерні технології: Підручник для студентів вищих навчальних закладів/ За ред. О.І.Пушкаря. – К.: Видавничий центр «Академія», 2002. – 704с.
3.            Жуковська А.Л. Комп’ютерні технології навчання як запорука якісної освіти у світлі сучасних новітніх інформаційних досягнень.
4. Згуровський М. Інформаційні мережеві технології в науці та освіті // Дзеркало тижня. – 2002. – № 25.
    5. Концепція інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільських шкіл: Затверджено колегією Міністерства освіти і науки України від 27 квітня 2001 р. № 5/8-21 // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2001. – №13. – С. 3-10.

2 коментарі:

  1. Зацікавила презентація. Дякую за інформативну наочність, що ілюструє майже необмежені можливості використання ІКТ на уроках літератури та мови

    ВідповістиВидалити
  2. Зацікавила презентація. Дякую за інформативну наочність, що ілюструє майже необмежені можливості використання ІКТ на уроках літератури та мови

    ВідповістиВидалити