середу, 16 листопада 2016 р.

Касьяненко В.О.

Методичний веб-квест – одна з форм підвищення ІКТ-компетентності педагога

Касьяненко Вікторія Олександрівна, завідувач методичного кабінету відділу освіти Гайворонської районної державної адміністрації

Анотація. У статті розкрито зміст понять "ІКТ-компетентність вчителя" "методичний веб-квест", описано методику організації та проведення методичного веб-квесту, який  є однією з форм підвищення ІКТ-компетентності педагога.



         Модернізація освіти неможлива без широкого використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у всіх сферах освітнього процесу і, у першу чергу, в навчанні, а з розвитком і поширенням цих технологій виникла проблема формування здатності педагога застосувати їх у педагогічній практиці. І як наслідок, головним завданням роботи методичної служби є підвищення рівня знань педагогічного працівника у сфері інформаційно-комунікаційних технологій. Працівники методиної служжби повинні здійснювати комплес заходів з метою формування ІКТ-компетентності педагога.
ІКТ-компетентність вчителя - це здатність педагога розв’язувати професійні завдання з використанням засобів і методів інформатики й ІКТ, а саме:
         – здійснювати інформаційну діяльність зі збору, обробки, передавання, зберігання інформаційного ресурсу, з продукування інформації з метою автоматизації процесів інформаційно-методичного забезпечення;
         – оцінювати і реалізовувати можливості електронних видань освітнього призначення і розподіленого в мережі Інтернет інформаційного ресурсу освітнього призначення;
– організовувати інформаційну взаємодію між учасниками навчального процесу й інтерактивним засобом, який функціонує на базі засобів ІКТ;
– створювати і використовувати психолого-педагогічні методики контролю і оцінювання рівня знань учнів;
– здійснювати навчальну діяльність з використанням засобів ІКТ в аспектах, що відображають особливості конкретного навчального предмета [5].
Однією із форм роботи щодо підвищення рівня ІКТ компетентності педагогів є застосування в методичній роботі веб-квест технології, яка поєднує проектну технологію навчання, інтегрує програмовий, груповий, комунікативний та проблемний методи.
Існує  ряд  досліджень  вчених  щодо застосування  веб-квестів  в дистанційному навчанні (Г. Шаматонова) [7], в контексті підвищення якості підготовки фахівців різного профілю (Я. Биховський, С. Мєшкова, В. Силантьєв). Кадемія М. розуміє веб-квест як спеціальним чином організований вид дослідницької діяльності, для виконання якої здійснюється пошук інформації в мережі Інтернет за зазначеними адресами [4]. Воробйов Г. розглядає веб-квести як окрему категорію навчальних проектів – веб-проектів [1].
         Веб-квест в педагогіці - проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету. Освітній веб-квест це – сайт, блог, вікі сторінка в Інтернеті, присвячена певній темі і складається з кількох, пов'язаних єдиною сюжетною лінією розділів, насичених посиланнями на інші ресурси Інтернет. Даний вид діяльності був розроблений в 1995 році в державному університеті Сан-Дієго (США) дослідниками Берні Додж і Томом Марч.
Web-квести можуть бути короткостроковими і довгостроковими.
1. Короткострокові web-квести, спрямовані на набуття знань і здійснення їх інтеграції в свою систему знань. Робота над ними може займати від одного до трьох сеансів.
2. Довгострокові web-квести спрямовані на розширення і уточнення понять. По завершенні роботи над довгостроковим web-квестом, педагог повинен вміти вести глибокий аналіз отриманих знань, уміти їх трансформувати, володіти матеріалом настільки, щоб зуміти створити завдання для роботи над темою. Робота над довгостроковим web-квестом може тривати від одного тижня до місяця (максимум двох).
Методичний веб-квест - інноваційна форма роботи з педагогічними працівниками, що дає змогу створити інформаційний освітній простір, де кожен педагог може самостійно набувати знання і навички роботи з Інтернет-ресурсами та виконувати поставлене завдання.
З 21 вересня до 20 жовтня 2015 року методичним кабінетом відділу освіти Гайворонської районної державної адміністрації було проведено  веб-квест для заступників директорів з навчально-виховної роботи з проблеми  "Педрада – найбільш очікувана подія шкільного життя". Тема веб-квесту обрана не випадково. Головне завдання веб-квесту розширити знання заступників про педагогічну раду, розкрити її роль у системі управління школою, надати стимул для удосконалення роботи педради навчального закладу. Довести, що до успішної педради необхідно ретельно готуватися, відходити від формалізму, застарілих "штампів", а засідання проводити використовуючи інноваційні форми роботи, коли кожен член колективу бере участь в обговоренні питань, висловлює свою думку, вносить пропозиції. Крім цих завдань, заступники підвищували свій рівень володіння ІКТ: їм необхідно було працювати з Інтернет-ресурсами, навчитися створювати відеофайли, презентації в програмі PREZI.
На засіданні постійнодіючого семінару заступники директорів були об’єднанні у 4 групи. В групах були і досвідчені педагоги, і щойно призначені. Всього у роботі веб-квесту взяли участь 19 заступників.
Веб-квест було організовано у вигляді подорожі країною Школознавства. Розроблено карту подорожі, де запропоновано 4 зупинки: "Історична", "Законодавча", "Технологічна", "Практична". Подорож відбувалася за технологією 7х7х7х7, тобто, на виконання завдання кожної із зупинок у було визначено 7 днів. Після виконання завдань певної зупинки висвітлювалися завдання наступної. Результати дослідження групи оформляли у вигляді групових презентацій, відповідно до встановлених термінів. Було створено блог веб-квесту (http://pedradacvest.blogspot.com/), на якому розміщені рекомендації щодо організації та проведення квесту та підсумкові роботи груп. Роботу на блозі було розпочато зі створення вкладки "Вступ", де розкрито сутність технології веб-квест, розміщено презентацію, яка розкриває зміст даного поняття, описано структуру квесту, етапи роботи над веб-квестом, розміщено приклади веб-квестів.
У вкладці "Завдання веб-квесту" чітко описано умови проведення квесту, вказано терміни виконання завдань.
На допомогу заступникам з навчально-виховної роботи було створено вкладку "Інтернет-ресурси", де було розміщено список рекомендованих Інтернет-джерел.
Виконуючи завдання зупинок 1-3 на електронну пошту РМК надсилалися презентації, відеофайли, розробки засідань педради, які розміщувалися на блозі веб-квесту. Кожна презентація оцінювалася, відповідно до розроблених критерій, які розміщені у вкладці "Критерії оцінювання", оцінки висвітлювалися на блозі (вкладка "Оцінки за виконані роботи").  Виконання завдання зупинки 1. "Історичної"   передбачало дослідити історію педагогічної ради. Заступники директорів з навчально-виховної роботи цікавилися, чи колись були колегіальні органи управління в навчальних закладах?
Перебуваючи на зупинці 2. "Законодавчої"  учасникам веб-квесту необхідно було з’ясувати, що таке педагогічна рада, мета її проведення, завдання, функції. На зупинці 3. "Технологічній" необхідно було з’ясувати, як необхідно готуватися до засідання педагогічної ради. Слід сказати, що якість виконаних презентацій різна. Одні члени груп детально опрацювали матеріали Інтернет-ресурсів, методичні посібники, статті, досконало вивчили поставлену проблему, зробили якісну презентацію в програмах Prezi, Movie Maker, переведені у відоеформат.
  Відповідно до завдання зупинки 4. "Практичної" заступникам потрібно було розробити засідання педради з використанням інноваційних форм з актуальних проблем "Веб-квест як спосіб активізації навчальної діяльності учнів""Дистанційне навчання як інноваційна педагогічна технологія", "Використання ІКТ в навчальній діяльності"
Так, як результати роботи груп оцінювалися, було визначено переможців веб-квесту. Кінцевий результат веб-квесту – це блог, на якому розміщені результати роботи груп. Напрацювання веб-квесту можна використовувати у професійній діяльності керівників.
Отже, проведення методичного веб-квесту  сприяє формуванню інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів, розумінню інформаційно-комунікаційних процесів, здатності застосовувати набуті знання щодо володіння ІКТ у професійній діяльності, вдосконалювати професійну майстерність, застосовувати набуті знання у педагогічній практиці.

Скрайбінг-презентація до статті .

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Воробйов Г О. Веб-квест технологии в обучении социокультурной компетенции – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://www.dissercat.com/content/veb-kvest-tekhnologii-v-obuchenii-sotsiokulturnoi-kompetentsii-angliiskii-yazyk-lingvistiche#ixzz4P8XkYlri
2. Дегтярьова Г.А. Формування ІКТ-компетентності вчителів-філологів у системі неперервної освіти – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  http://tme.umo.edu.ua/docs/5/11degsue.pdf
3. Ільченко О. В. Використання web-квестів у навчально-виховному процесі – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/30113/
4. Кадемія М.Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі : Навчальний посібник / Кадемія М. Ю., Шахіна І. Ю. / – Вінниця, ТОВ "Планер". - 2011. – 220 с.
5. Мотилькова З. О. ІКТ-компетентність вчителя-предметника, як необхідна складова в сучасній спеціальній школі – [Електронний ресурс]. –  Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2014_44_6_8. 
         6. Фурсикова Т. Веб-квест як інноваційна медіаосвітня технологія – [Електронний ресурс]. –  Режим доступу: http://dspace.kspu.kr.ua/jspui/bitstream/123456789/495/1
7. Шаматонова Г.Л. Веб-квест как интерактивная методика обучения будущих специалистов по социальной работе. [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://www. sociologi.kharkov.ua/docs/

14 коментарів:

  1. Сучасна школа потребує педагога нового типу – вчителя – дослідника. Веб-квест дає змогу учителю розкрити здібності й талант, самореалізуватись у професійній діяльності. У Вашій статті повністтю обгрунтована необхідність використання технології веб-квест у роботі вчителя. Гарна робота!

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую, Вікторіє Олександрівно, за досвід з проведення методичного веб-квесту! Із задоволенням переглянула скрайбінг-презентацію до статті.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за коментар! Скрайбінг-презентацію вчуся робити разом з педагогами на засіданнях районної творчої групи. Це - мій перший "шедевр"!

      Видалити
  3. Дякую за коментар! Ваш веб-квест, який Ви організували для учнів, теж надзвичайно цікавий! Запрошую всіх учасників обласної конференції переглянути веб-квест вчителя математики ЗШ І-ІІІ ступенів с.Червоне Гайворонського району Карашевич І.І., який буде розміщено на сайті обласного фестивалю веб-квестів!

    ВідповістиВидалити
  4. Вдячна Вам за змістовну,повчальну, цікаву статтю! Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  5. Шановна Вікторія Олександрівна!Ваша презентація заслуговує на самий високий бал, враховуючи що Скрайбінг и Ви опрацьовували самостійно. Знаю що у Вашому методичному арсеналі великий пакет ІКТ засобів, яким Ви володієте на високому рівні і залучаєте різні категорії педагогічних працівників до їх освоєння.Методисти і вчителі району мають на кого рівнятися. Успіхів Вам!

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую вам за цікаву та змістовну статтю!Твлрчих успіхів в роботі і цікавих задумів.

    ВідповістиВидалити
  7. Стаття цікава, варта уваги всіх педпрацівників , а особливо заступників директора. Адже застосування веб - квестів у методичній роботі - один із ефективних методів підвищення ІКТ-компетентності педагогів. Дякую!

    ВідповістиВидалити
  8. Цікава та змістовна робота. На сьогоднішній день використання ІКТ-компетентностей значно полегшує роботу педагогічних працівників. Дякую за статтю. Творчих злетів

    ВідповістиВидалити
  9. Сучасні освітні інформаційні технології дозволяють підвищувати фаховий рівень педагогів, розвивати творчу активність, сприяють розвитку навичок самостійного отримання знань. Стаття цікава.Дякую, бажаю успіхів.

    ВідповістиВидалити
  10. Оксана Заянчуковська23 листопада 2016 р. о 12:56

    Шановна Вікторіє Олександрівно!Ваш рівень володіння ІКТ засобами надихає кожного вчителя на підвищення власної кваліфікації щодо володіння ІКТ. Дякую. Творчих вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  11. Вікторіє Олександрівно, хоч і запізно, але не можу втриматись від коментаря: Ви дійсно є прикладом у використанні ІКТ. Ви самі не стоїте на місці і нас спонукаєте до самоосвіти) Дякую за приклад чудових презентацій!

    ВідповістиВидалити