вівторок, 15 листопада 2016 р.

Мараренко В.В.

Проектування інформаційно-освітнього середовища мережевої взаємодії педагогів в контексті модернізації педагогічної освіти

Мараренко Віктор Вільямсович, завідувач методичного кабінету відділу освіти Новгородківської районної державної адміністрації.

Анотація. У статті розглядаються проблемам побудови інформаційно-освітнього середовища мережевої взаємодії педагогів. Використання при проектуванні інформаційно-освітнього середовища хмарних технологій. Описано проектування інформаційно-освітнього середовища мережевої взаємодії педагогів на прикладі створення віртуального методичного кабінету, що представляє собою інформаційно-освітній ресурс мережевого співтовариства вчителів.
Під інформаційно-освітнім середовищем розуміється сукупність ресурсів, організаційних структур і засобів інформаційної взаємодії учасників освітнього процесу.
Ключовим компонентом інформаційно-освітнього середовища є мережеві структури і відносини.
Системо утворюючим фактором інтеграції всіх компонентів інформаційно-освітнього середовища в єдине ціле виступає мережева взаємодія учасників освітнього процесу.
У сучасних умовах модернізації педагогічної освіти ключовим напрямком, що забезпечує якість освіти, є впровадження нових моделей освітньої роботи, в яких інформаційні технології стають невід'ємною частиною організації освітнього процесу.
Аналіз науково-педагогічних джерел з проблеми проектування інформаційно-освітнього простору свідчить про те, що значна їх частина присвячена розгляду локального інформаційно-освітнього простору на базі освітнього закладу.
Під інформаційно-освітнім середовищем мережевої взаємодії педагогів будемо розуміти сукупність інформаційних ресурсів, організаційних структур і засобів інформаційної взаємодії учасників освітнього процесу.
Проблемам побудови інформаційно-освітнього середовища мережевої взаємодії педагогів присвячені різні дослідження. Виділяють наступні загальні характеристики і вимоги до інформаційних систем:
• зберігання особистих справ вчителів в електронному вигляді;
• забезпечення комунікації всіх учасників освітнього процесу;
• наявність великого обсягу цифрових освітніх ресурсів;
• доступність і відкритість результатів навчального процесу;
• моніторинг якості освіти;
• автоматизація процесів управління;
• наявність і підтримка електронної форми документообігу;
• доступність всіх нормативних документів.
Доречно  при проектуванні інформаційно-освітнього середовища використовувати хмарні технології. Можливості, що відкриваються використанням хмарних технологій для організації спільної діяльності учасників освітнього процесу, побудови єдиної інформаційної системи дуже широкі. Найбільшим розробником хмарних рішень для освітніх установ є Google.
GoogleApps для освітніх установ - це пакет додатків для планування і управління спільною діяльністю, спільної роботи і спілкування, публікації матеріалів, розміщення в мережі відеоматеріалів і багатьох інших інструментів, необхідних в роботі сучасної установи освіти.
Створення інформаційно-освітнього середовища методичного кабінету дозволяє вирішити такі завдання:
• забезпечення ефективного управління освітніми установами за рахунок використання сучасних процедур збору, аналізу, обробки, зберігання та подання інформації;
• організація інформаційно-методичної підтримки освітнього процесу;
• створення банку ефективних педагогічних практик у навчальній, проектній, методичній, виховній діяльності педагогів;
• підвищення мережевої компетентності вчителів;
• активне використання електронного навчання учнів і вчителів;
• створення електронних мережевих портфоліо вчителів;
• формування мережевої педагогічної спільноти.
Проектування інформаційно-освітнього середовища мережевої взаємодії педагогів розглянемо на прикладі створення віртуального методичного кабінету, що представляє собою інформаційно-освітній ресурс мережевого співтовариства вчителів.
Віртуальний методичний кабінет–це інформаційно-освітнє середовище, призначене для внутрішньої комунікації та взаємодії педагогів, а також вирішення ряду організаційних і управлінських завдань.
Віртуальний методичний кабінет є :
• місцем збору і зберігання документації;
• «точкою входу» в різні інформаційні канали освітнього середовища;
• «місцем зустрічі» для спільного планування проектів та шкільних заходів;
• середовищем для змістовного спілкування і обміну інформацією;
• середовищем для навчання і розвитку вчителів.
У віртуальному методичному кабінеті «повісити» своє оголошення, опублікувати статтю, новину чи матеріали до уроку може кожен. Структура інформаційно-освітньої системи – віртуальний методичний кабінетє слідуючою:
- дошка оголошень,
- нормативні документи,
- мережеве портфоліо вчителя,
- календар заходів,
- методичні об’єднання вчителів,
- план роботи,
- «навчаємося разом» та інше.
Ключовим компонентом інформаційно-освітнього середовища є мережеві структури і відносини. Системо утворюючим фактором інтеграції всіх компонентів інформаційно-освітнього середовища в єдине ціле виступає мережеве взаємодія учасників освітнього процесу.
Розглянемо функціональні особливості структурних компонентів інформаційно-освітнього середовища «Віртуальний методичний кабінет» 

«Дошка оголошень» являє собою інформаційний ресурс для обміну оперативною інформацією між педагогами, де будь-який вчитель може поділитися новинами з колегами.
«Календар», являє собою мережевий інформаційний ресурс планування подій на тиждень, місяць, рік. Можливість кожного працівника методкабінету брати участь в плануванні подій забезпечує зрозумілу всім логістику заходів всередині освітньої організації, без додаткових сповіщень.
«Нормативні документи»- це файловий менеджер, який дозволяє додавати документи, а так само завантажувати документи викладені іншим користувачем. Для всіх учасників освітнього процесу стають доступними нормативно-правові документи з акредитації, ліцензування, правилам трудового розпорядку та інші.
Особливу значущість в інформаційно-освітньому середовищі мережевої взаємодії педагогів займає компонент «Науково-методична рада». Це інформаційно-освітній ресурс, призначений для обговорення запитань, пов'язаних з якістю освітнього процесу, проведенням внутрішніх і зовнішніх експертиз з оцінки створених освітніх продуктів..
Одним з інформаційних ресурсів в інформаційно-освітньому середовищі методичного кабінету є мережеві електронні портфоліо вчителів. На Google сайті інтегрується база даних GoogleFusionTables, яка містить інформацію про вчителів і дозволяє ознайомитися з їх електронними портфоліо.
«Методичні об'єднання вчителів» - це інформаційно-освітня система мережевої професійної методичної підтримки вчителів. Учасники мережевої взаємодії обмінюються методичними матеріалами, проводять експертизу методичних розробок, проектів колег. В рамках методичного мережевої взаємодії розробляються майстер-класи, фестивалі вчителів предметників, професійні конкурси та інше.
Для спілкування і обговорення будь-яких запитань віддалено, планується створити сторінку «Наш відеочат», на основі сервісуHangouts.
Для виявлення готовності вчителів до роботи в інформаційно-освітньому середовищі «Віртуальний методичний кабінет» було проведено дослідження у формі опитування-інтерв'ювання педагогів. Всього було опитано 157 респондентів.
Аналіз анкетування показав, що переважна кількість вчителів 55% хотіло б використовувати інформаційні та комунікаційні технології на своїх уроках, але для цього їм не вистачає загальнокористувацьких знань:
- вміння використовувати відео та фотозйомку в навчальному процесі;
- користуватися системами миттєвих повідомлень;
- використання баз даних;
- використання цифрових освітніх ресурсів;
- використання елементів дистанційного навчання в роботі з учнями (організовувати навчальні форуми, розсилку домашніх завдань поштою).
Таким чином, для ефективної роботи вчителів в інформаційно-освітньому середовищі «Віртуальний методичний кабінет»  необхідно, щоб педагог сьогодні володів ІКТ компетентністю на рівні «впевненого користувача». Для навчання вчителів наш методичний кабінет розробив програму «Використання ІКТ в педагогічній діяльності», в якій педагоги знайомляться з можливостями використання ІКТ на всіх трьох рівнях для вирішення різних навчальних і життєвих завдань. Практичне навчання вчителів здійснювалося в період з 2014 по 2016 рік в канікулярний час, а також в режимі дистанційного навчання. Плануємо ще розробити сторінку «Вчимося разом», яка дозволить самостійно освоїти програму і виконати деякі завдання.
Таким чином, створення інформаційно-освітнього середовища мережевої взаємодії учасників освітнього процесу дозволить вирішити такі проблеми в організації освітнього процесу, як:
• організація мережевої взаємодії учасників освітнього процесу, для розвитку мобільності в освітній організації, вдосконалення інформаційного обміну і поширення ефективних рішень;
• створення єдиної мережевої системи моніторингу та оцінки якості освіти;
• забезпечення ефективності управління інформаційно-методичними ресурсами, сумісності стандартів обміну інформацією, документообігу, принципів захисту інформації.

3 коментарі:

  1. Ознайомившись зі статтею Віктора Вільямсовича та переглянувши презентацію, "взяла собі на замітку" такий мережевий інформаційний ресурс як календар. Дякую за цікаві ідеї для віртуального методичного кабінету!

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую за слушні поради: науковість, практичність і простота, глибинне бачення та доступне представлення шляхів реалізації.Обов'язково скористуюсь в роботі з молодими педагогами.

    ВідповістиВидалити