середу, 16 листопада 2016 р.

Береза І.Г.

Формування ІКТ-компетентності педагогічних працівників у системі освіти

Береза Ірина Григорівна, методист  методичного кабінету  відділу освіти Гайворонської  районної державної адміністрації

Анотація. У статті охарактеризовано етапи сформованості ІКТ-компетентності, визначено шляхи її формування у педагогічних працівників  у системі неперервної освіти, подано зразки підтвердження сформованості цієї компетентності.



Однією зі складових змісту безперервної освіти є підвищення розвитку всіх видів компетентностей педагогічного працівника. Основним напрямом удосконалення рівня професійної компетентності вчителя має бути професійне самовдосконалення шляхом цілеспрямованої самоосвітньої діяльності, а одним із завдань післядипломної освіти педагогів - оновлення форм роботи в курсовий і міжкурсовий період щодо вдосконалення рівня професійної компетентності педагога. Хочу звернути увагу на те, що модернізація освіти неможлива без використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у всіх сферах освітнього процесу, особливо коли це стосується навчання. З  розвитком і поширенням цих технологій виникла проблема формування здатності вчителя застосувати їх у своїй педагогічній практиці. Головним  завданням неперервної освіти є підвищення рівня знань педагогічного працівника у сфері інформаційно-комунікаційних технологій.
Метою  статті є характеристика етапів набуття й рівнів сформованості ІКТ-компетентності, визначення шляхів формування вчителів у системі неперервної освіти.
Вироблення ключових компетентностей у процесі застосування інформаційно-комунікаційних технологій передбачає формування у вчителя здатності орієнтуватися в інформаційному просторі, навчити його отримувати необхідну інформацію, оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного суспільства.
Інформаційну компетентність ми розуміємо як уміння працювати з різними видами інформації, знаходити й відбирати необхідний матеріал, класифікувати його, узагальнювати, критикувати, на основі здобутих знань вирішувати будь-яку інформаційну проблему, пов’язану з професійною діяльністю. Вона є основним компонентом інформаційної культури, що, у свою чергу, є частиною загальної культури особистості й використовується як одна з цілей професійного навчання вчителів.
 ІКТ-компетентність є складовою професійних компетенцій, якими має володіти вчитель-предметник на сучасному етапі модернізації освіти, і включає у себе: здатність учителя вирішувати професійні завдання з використанням сучасних засобів і методів інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ); сталу характеристику вчителя, що відбиває досягнутий ним рівень підготовки в галузі використання засобів ІКТ у професійній діяльності; особливий тип організації предметно-спеціальних знань, що дозволяють учителеві правильно оцінювати ситуацію і приймати ефективні рішення в професійно-педагогічній діяльності, використовуючи ІКТ.
Зрозуміло, що завдання будь-якого сучасного вчителя – підвищити свій рівень комп’ютерної грамотності, прагнути розширити можливості в навчанні предмета за рахунок використання інформаційно-комунікаційних технологій.
Сьогодні педагог реально працює в ІКТ-насиченому освітньому середовищі, що не може не впливати на структуру уроку й методику викладання шкільних предметів. Крім того, ефективність використання ІКТ у навчанні залежить від чіткого уявлення про місце, яке вони повинні посісти в складному комплексі взаємозв’язків, що виникають у системі взаємодії "учитель-учень". Учитель-предметник має розуміти, що діапазон використання комп’ютера в навчально-виховному процесі достатньо великий. Комп’ютер може бути як об’єктом вивчення, так і засобом навчання.  При цьому він виступає потужним засобом підвищення ефективності навчання. Досвід свідчить, що використання ІКТ на уроках дозволяє інтенсифікувати діяльність учителя й школяра, підвищити якість навчання.
Творчий учитель перебуває у постійному пошуку, щоб не відставати від вимог сьогодення, повинен зацікавити учнів предметом, створити позитивну мотивацію до навчання. Для цього йому слід відшукати потрібну додаткову інформацію, якої немає в підручниках. А це вимагає від педагога умінь використовувати можливості інформаційних технологій, а саме працювати в локальній мережі, з Інтернет-технологіями, з інтерактивною дошкою тощо.
Крім того, необхідно в ході формування ІКТ-компетентності ознайомити педагогів із комп’ютерно орієнтованими методичними системами, на основі яких він зможе спроектувати урок, що в кінцевому результаті буде високоефективним та результативним.
Маючи професійний досвід та ІКТ-компетентність, учитель може розробляти власні електронні продукти для відображення свого бачення щодо викладання предмета з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
Враховуючи те, що випускники загальноосвітніх навчальних закладів проходять зовнішнє незалежне оцінювання, учителі повинні вміти здійснювати моніторинг результатів навчальної діяльності, електронне тестування, прогнозування тощо. Така система відслідковування успішності навчання буде взаємовигідною як для вчителя, так і для учня.
Саме ІКТ-компетентність надає можливість учителю-предметнику, скориставшись готовою тестовою оболонкою, самостійно створювати електронні тести й заощаджувати час для перевірки навчальних досягнень школярів.
Розвиваючи інформаційно-комунікаційну компетентність, учитель може застосувати набуті знання з ІКТ у навчально-виховному процесі та спрямовувати їх на розвиток особистості учня. Так у своїй роботі вчителі самостійно можуть створюють мультимедійні презентаційні матеріали у програмі PowerPoint. Завдяки системі Microsoft Publisher учителі можуть створювати ефектні бюлетені, стіннівки, брошури у яких розміщують інформацію щодо теми, яку вивчають на уроці, описати власний досвід роботи тощо. Знаючи можливості Adobe Photoshop, Paint, учителі пропонують учням створювати ілюстрації, кольором, музикою, добіркою слайдів передати настрій, враження після опрацьованої теми, працювати з різноманітними зображеннями, коригувати їх тощо.
     Стуктуру  ІКТ-компетентності педагога в системі неперервної освіти можна представити на схемі (рис. 1).

Структура ІКТ-компетентності

Навички опрацювання інформайії
Технологічна        
          
Навички роботи з технічними пристроями та програмним забезпеченням
               ↓
Інформаційна
                
        ІКТ-             
компетентність
                

Дидактико-
методична
Особистісна потреба у використанні           
ІКТ у  професійній діяльності
          
           
Мотиваційна
                ↑
Розуміння ролі ІКТ в освіті та їх дидактичних можливостей

Висновки. Формування ІКТ-компетентності сприяє всебічному розвитку педагогічних працівників, їх самовдосконаленню, бажанню безперервно навчатися, розумінню інформаційно-комунікаційних процесів, удосконалювати свою професійну майстерність, застосовувати набуті знання у педагогічній практиці, що забезпечує підвищення якості освіти.

ЛІТЕРАТУРА

1. Антонюк Володимир Комп’ютерна грамотність як складова професійної компетентності сучасного педагога. [Електронний ресурс] / – Режим доступу: https://www.google.com.ua/
2. Биков В. Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання [Електронний ресурс]  – Режим доступу: http://www.ime.edu-ua.net/em15/emg.html
3. ІКТ-компетентність вчителів. [Електронний ресурс] / – Режим доступу: http://uk.compu.wikia.com/wiki/
4. Папернова, Т. В. Формування ІКТ-компетентності педагога в системі неперервної освіти. – Режим доступу: http://www.sworld.com.ua/index.php/ru/
5. Формування та розвиток ІКТ-компетентності педагогів. [Електронний ресурс] / – Режим доступу: http://wiki.ciit.zp.ua/index.php/

7. Комп’ютерна грамотність. [Електронний ресурс] / –. Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/Комп'ютерна_грамотність

13 коментарів:

  1. Підвищення рівня знань педагогічного працівника у сфері інформаційно-комунікаційних технологій - необхідна умова сьогодення. Вдячна Вам за цікаву та корисну статтю. Творчих успіхів Вам!

    ВідповістиВидалити
  2. Цілком розділяю думку автора, що сучасний педагог працює в ІКТ-насиченому освітньому середовищі, і це не може не впливати на структуру уроку й методику викладання його предмету. Тому, шановні колеги, до роботи з вивчення ІКТ!

    ВідповістиВидалити
  3. Погоджуюсь, що завдання будь-якого сучасного вчителя – підвищити свій рівень комп’ютерної грамотності, прагнути розширити можливості в навчанні предмета за рахунок використання інформаційно-комунікаційних технологій. Вдячна Вам за змістовну та корисну статтю. Творчих Вам успіхів!.

    ВідповістиВидалити
  4. Я погоджуюся з тим ,що творчий учитель повинен перебувати у постійному пошуку, щоб не відставати від вимог сьогодення, повинен зацікавити учнів предметом, створити позитивну мотивацію до навчання.Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  5. Cтаття дуже потрібна та актуальна, безперечно, кожен вчитель має використовувати інформаційно - комунікативні можливості у своїй роботі, адже це підвищує якість навчання! Дякую за змістовну статтю! Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  6. Cтаття дуже потрібна та актуальна, безперечно, кожен вчитель має використовувати інформаційно - комунікативні можливості у своїй роботі, адже це підвищує якість навчання! Дякую за змістовну статтю! Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  7. Стаття змістовна , висвітлює актуальне питання, є цінною для кожного вчителя. Адже система "творчий методист- творчий учитель- творчий учень" є потужним засобом підвищення ефективності навчання.Дякую!

    ВідповістиВидалити
  8. Стаття змістовна , висвітлює актуальне питання, є цінною для кожного вчителя. Адже система "творчий методист- творчий учитель- творчий учень" є потужним засобом підвищення ефективності навчання.Дякую!

    ВідповістиВидалити
  9. Нам, учителям, на сьогодення потрібно більше освоювати інформаційні технології. Дуже цікава публікація, змістовна,- спонукає до підвищення інформаційної освіти теперішнього педагога.

    ВідповістиВидалити
  10. Доцільність використання засобів ІКТ із застосуванням відповідної методики є актуальною, стаття розкриває етапи формування та розвиток ІКТ-компетентності педагогів, вказує на комплексний характер навичок, якими потрібно володіти вчителю, спонукає активно використовувати нові педагогічні технології в навчанні учнів.Стаття цікава та актуальна. Дякую.

    ВідповістиВидалити
  11. Оксана Заянчуковська23 листопада 2016 р. о 11:58

    Щоб не відставати від вимог сьогодення вчитель повинен підвищувати свій рівень знань у сфері інформаційно-комунікаційних технологій.Маючи професійний досвід та ІКТ-компетентність спрямовувати їх на зацікавлення учнів предметом ,розвиток особистості школярів.Що в кінцевому результаті буде високоефективним та результативним. Дякую. Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  12. Кожен сучасний педагог повинен вміти користуватися ІКТ і вдосконалювати свої навички у педагогічній практиці. Дякую.

    ВідповістиВидалити