вівторок, 15 листопада 2016 р.

Лазаревич Т.О.

Використання інформаційно-комунікаційних ресурсів для самоосвіти педагогічних працівників

Лазаревич Тетяна Олександрівна, завідувач районного методичного кабінету відділу освіти Світловодської районної державної адміністрації

Анотація. У статті йдеться про особливості використання інформаційно-комунікаційних ресурсів для самоосвіти педагогічних працівників Світловодського району Кіровоградської області; наведено дані опитувань, проведених працівниками районного методичного кабінету відділу освіти Світловодської райдержадміністрації у 2014-2016 роках. Автор статті систематизує ІКТ-ресурси, якими найчастіше користуються вчителі району, за напрямками та наводить дані про рейтингові показники сайтів, які надають офіційну інформацію з питань розвитку освіти.
Якість освіти визначається професійною компетентністю педагога, досягнення якої у сучасному світі неможливе без його самоосвітньої діяльності.
Під самоосвітою традиційно розуміють пізнавальну діяльність людини, яка є добровільною, керується самою людиною, і людина усвідомлює її необхідність для набуття певних практичних навичок. Самоосвіта, як правило, не має керівництва з боку інших осіб,спрямовується на отримання будь-яких нових знань, не обов’язково у певній систематизованій формі. І головне, що у процесі самоосвіти людина самостійно вирішує, як краще поєднувати власні вподобання та можливості навчального середовища. Важливою особливістю самоосвіти є мотивація до цієї діяльності. Для вчителя такою мотивацією є і необхідність щоденної роботи з інформацією, і бажання творчості, і зміни, що відбуваються в житті суспільства, і конкуренція, і зацікавленість у отриманні нових професійних знань і навичок [1;5].
Зрозуміло, що у сучасному світі, де працюють нові технології, де формуються нові для нашого суспільства цінності, де надто швидкими темпами оновлюється інформація, питання самоосвіти педагогічних працівників неможливо обговорювати без дослідження тих інформаційно-комунікаційних технологій, які допомагають вчителям підвищувати рівень своєї професійної компетентності.
Районним методичним кабінетом відділу освіти Світловодської районної державної адміністрації протягом 2014-2016 років було проведено роботу по вивченню питання стосовно використання інформаційно-комунікаційних технологій у самоосвітній діяльності педагогічних працівників. У результаті було зроблено певні висновки, про які буде йтися у даній статті.
По-перше, слід зазначити, що завдяки роботі Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. Василя Сухомлинського, на базі якого більшість педагогічних працівників Світловодського району проходять курси підвищення кваліфікації, роботі районного методичного кабінету, ставлення переважної більшості педагогічних працівників району до використання ІКТ для самоосвіти суттєво покращилося.
Більшість вчителів району створили свої аканти на платформі Google, користуються електронною поштою для обміну інформації з колегами, використовують такі сервіси як «Карти Google». «Перекладач», «Календар». Сорок три педагогічні створили свої сайти і блоги. Більшість із опитаних використовують сервіси Google для створення і редагування презентацій, таблиць, документів, анкет та збереження інформації на Google-диску. Вчителі географії використовують сервіс «Планета Земля» для підготовки та проведення уроків.
Педагогічні працівники Світловодщини користовуються для своєї самоосвіти і іншими інформаційно-комунікаційними ресурсами.
Для знайомства з нормативно-правовими документами, методичним рекомендаціями щодо викладання предметів, інструктивним та аналітичними матеріалами найчастіше використовуються сайти Міністерства освіти і науки України (63% опитаних), КЗ «Кіровоградського ОІППО імені Василя Сухомлинського» (70% опитаних), відділу освіти Світловодської райдержадміністрації (48%), «Освіта.ua» (42%), сайти інститутів післядипломної педагогічної освіти інших областей (21%). Рідше вчителі району з метою самоосвіти відвідують сайт управління освіти, науки, молоді та спорту Кіровоградської облдержадміністрації, освітні портали «Педпреса» (http://pedpresa.ua/), освітній простір «Інфосвіт» (http://infosvit.if.ua/)(відсоток відвідування до 10% опитаних).
Окрім пошуку інформації на офіційних сайтах, для своєї самоосвіти педагогічні працівники Світловодщини, використовують і інші інформаційні ресурси.
Популярністю користуються соціальні мережі (Facebook, Google+, ВКонтакті, Однокласники). При чому соціальні мережі використовуються не лише для обміну досвідом з колегами, а і для отримання нової інформації, наприклад, сторінки «Я люблю науку» (https://www.facebook.com/lublu.nauku/)
«EARTH cannael» (https://www.facebook.com/EARTH-channel-1139061186138799/?pnref=story.unseen-section)є популярними у вчителів хімії, фізики, географії. У соціальних мережах цікавими для вчителів є і групи, де відбувається обмін думками з колегами стосовно організації та оптимізації навчально-виховного процесу: «Педагогічна технологія «Росток»(https://www.facebook.com/groups/911613248860352/); «Міксіке в Україні» (https://www.facebook.com/groups/967813063248525/); «Вчитель у соціальних мережах» (https://www.facebook.com/groups/izonb/) та інші.
Звертає на себе увагу той факт, що досить популярними серед молодих вчителів району є інформаційні портали, на яких вчителі публікуються розробки уроків, виховних заходів, готові конспекти. До таких належать
-       Острів знань (http://shkola.ostriv.in.ua/)
-       Всі конспекти (http://subject.com.ua/)
-       Городенок (http://gorodenok.com/)
-       Записник сучасного вчителя (http://notatka.com.ua/)та інші.
Цікаво,що серед вчителів з досвідом такі сайти не користуються значною популярністю.
Для самоосвіти вчителі використовують також публікації на «Youtube.com», «Wikipedia.org».
Частина вчителів для самоосвіти за власною ініціативою використовує безкоштовні курси на платформах дистанційної освіти, наприклад, http://courses.prometheus.org.ua/; http://online.vum.org.ua/, де вони можуть пройти навчання з питань громадянської освіти, історії, психології, менеджменту тощо.
Але слід зазначити, що під час опитування було визначено невисокий рівень медійної грамотності педагогічних працівників, особливо тих, хто має стаж роботи не більше п’яти років. Найбільшими застереженнями є той факт, що молоді вчителі, використовуючи інформацію з мережі Інтернет, часто не звертають увагу на те, хто подає те чи інше трактування питань, які стосуються оформлення журналів, вивчення певних тем, вимог до організації контролю знань тощо. Частина з молодих вчителів користується конспектами з Інтернету, не адаптуючи їх до особливостей конкретного класу. Над вирішенням таких питань районний методичний кабінет повинен працювати і під час проведення засідань районних методичних об’єднань вчителів-предметників, і під час засідань районної школи молодого вчителя «Надія».
У підсумку можна зазначити. що підвищення професійного рівня педагогічних кадрів, відповідно запитам сучасного життя, - необхідна умова модернізації системи освіти. Їх успіх залежить у тому числі і від самоосвітньої діяльності вчителів у сучасному інформаційному просторі та раціонального використання ними можливостей Інтернету для підвищення власного рівня компетентності і професіоналізму.

Використані джерела:

1.     Винник А. Л. Самообразование учителя как фактор повышениякачествасовременногообразования / А.Л. Винник,
О.И. Нагель. // Досвід професійного саморозвитку педагогічного працівника на основі використання інформаційно-комунікаційних технологій та потенційних можливостей мережі Інтернет. – 2013. – С. 194.

4 коментарі:

  1. Стаття цікава,зроблено аналіз використання соціальних мереж педагогами району.Але проблемою району є відсутність швидкісного Інтернету,тому в повному обсязі використати можливості Інтернету педагоги просто не можуть...

    ВідповістиВидалити
  2. Безумовно,підвищення професійного рівня педагогічних кадрів - необхідна умова модернізації системи освіти. молоді спеціалісти звичайно мають більші переваги діяльності у сучасному інформаційному просторі, але зачасту великою проблемою постає неналежне поктиття швидкісним інтернетом сільської місцевосці.

    ВідповістиВидалити
  3. У статті Тетяна Олександрівна крім аналізу інтернет-ресурсів, якими користуються педагоги, піднімає досить гостре, як на мене питання. Дійсно, дуже часто молоді педагоги (і не тільки) використовують в роботі матеріали з інтернет-джерел,не адаптувавши їх до умов свого навчального закладу, того чи іншого класу, учня. Це проблема, на яку необхідно звертати увагу!

    ВідповістиВидалити
  4. Інформатизація освіти вимагає від вчителя високого рівня інформаційної компетентностіі. Вчитель в умовах жорсткої конкуренції, завдяки засобам ІКТ повинен бути готовим повноцінно реалізувати нові ідеї, використовувати ІКТ з метою доступа до інформації, її визначення (ідентифікації), організації, обробки, оцінки, а також її створення і передачі, яка достатня для того, щоб успішно жити і працювати в умовах інформаційного суспільства, умовах економіки знань.

    ВідповістиВидалити