вівторок, 15 листопада 2016 р.

Ошега З.С.

Формування та розвиток ІКТ-компетентності  педагогів району у міжкурсовий період

Ошега Зоя Семенівна, методист методичного кабінету відділу освіти Петрівської районної державної адміністрації




З досвіду роботи  Ошеги З.С. 


Учитель повинен свідомо йти в ногу із сучасністю,
пройматися і надихатися силами, що пробудилися в ній.
 А.Дістервег
Анотація. Стаття присвячена характеристиці особливостей організації підвищення професійного рівня педагогів з ІКТ у міжкурсовий період. Розкриваються основні аспекти професійного розвитку педагогічних працівників району  в умовах глобалізації та відкритості інформаційного освітнього простору. Висвітлено форми та методи застосування нових інноваційних технологій, які забезпечують ефективне й якісне використання інформаційних ресурсів у системі підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Охарактеризовано складові елементи процесу створення сучасного інформаційного забезпечення, яке сприяє реалізації всіх функцій управління впровадженням освітніх інновацій у навчальних закладах району.


Ключові слова: безперервна освіта, організація самоосвіти, форми і методи навчання, традиційний та інноваційний підходи до навчання, мотивація навчання, система підвищення кваліфікації.
         Мета статті – проаналізувати форми організації навчання педагогів району з питань упровадження ІКТ у міжкурсовий період, що спрямовані на задоволення потреб педагогів, які змушені адекватно, на науково - обґрунтованій основі реагувати на виклики часу.
         Актуальність. Підвищення професійного рівня педагогів району з питань упровадження ІКТ є нагальна потреба сучасної педагогіки. Вона повинна вирішуватися не лише під час проходження курсів з підвищення кваліфікації, а упродовж усього міжатестаційного періоду в межах методичної роботи шляхом організації освіти та самоосвіти вчителя. Уміння застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для вирішення професійних проблем і завдань у реальних ситуаціях педагогічної діяльності стає складовою його професійної компетентності.
         Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес зумовлює не тільки появу сучасних технічних засобів, але й нових форм і методів навчання. Учитель стає ключовою фігурою не тільки навчально-виховного процесу, а й самого процесу інформатизації освіти.  
Це ставить нові завдання перед освітньою системою країни і висуває нові вимоги до вчителя. Саме від рівня розвитку його інформаційно-технологічної компетентності залежить успішність процесу інформатизації, про що зазначено в державних нормативних документах: Законі України “Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки”, наказі МОНмолодьспорту України “Щодо оволодіння учителями загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційними технологіями” тощо.
Оперативно реагувати на нагальні потреби суспільства покликана система методичної роботи у районі, оскільки саме вона має забезпечувати випереджальну та неперервну підготовку вчителів, ефективний процес підвищення їх кваліфікації у сфері інформаційно-комунікаційних технологій (далі – ІКТ) у міжкурсовий період.
Розвиток ІТ- компетентності має свою специфіку і труднощі. З одного боку, інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) мають подвійне входження в навчальний процес: виступають і як об'єкт вивчення, і як засіб навчання. З іншого боку - стрімкий їх розвиток вимагає вивчення не конкретних програмних засобів, а усвідомлення педагогами сутності, можливостей і перспектив розвитку комп’ютерних технологій, розуміння психолого-дидактичних аспектів їх використання. Це зумовлює необхідність створення ефективної, динамічної, гнучкої системи підвищення кваліфікації вчителів району у галузі інформаційних технологій.
Багато педагогів мають труднощі з навчанням з питань упровадження ІКТ. У більшості випадків це пов’язано з негативністю до змін та психологічними причинами: побоювання за власний авторитет, боязнь виглядати некомпетентним в очах колег, учнів, невідповідність власного образу «солідної людини». Для подолання такої ситуації у районі створено всі необхідні умови.
У закладах створені робочі місця для керівників та педагогічних працівників. Середнє навантаження на 1 комп’ютер у районі складає 10 учнів та 6 вчителів. Укомплектовано офісною технікою робочі місця керівників ЗНЗ, ДНЗ. Сім навчальних закладів забезпечили шкільні бібліотеки комп’ютерами. Мультимедійним обладнанням (ноутбук + проектор) забезпечено 14(88%) закладів та установ освіти. 8 закладів освіти мають 17 інтерактивних дошок. До мережі Інтернет у районі підключено 100% закладів та установ освіти, з них 17 ДНЗ, 13 ЗНЗ, 2 НВК, відділ освіти, ЦДЮТ. У всіх  навчальних закладах діє локальна мережа у комп’ютерних класах.
Саме від того, в якій мірі і як будуть вирішені проблеми інформатизації освіти у районі, залежатиме рівень підготовки фахівців освіти в майбутньому. Комп’ютер, інформаційна техніка і технологія виступають не просто як підсилювачі інтелекту – вони відкривають нові вимірювання свідомості. А комунікаційні засоби зв’язують ці вимірювання в єдине ціле, створюючи впорядковану систему нових знань.
В районі на сьогодні створені відповідні технічні передумови для розвитку інформаційно – освітнього середовища і регламентуються Комплексною програмою розвитку освіти «Освіта Петрівщини» на 2014-2017 роки, затвердженою рішенням Петрівської районної ради від 13 серпня 2014 року № 523. https://drive.google.com/file/d/0B0s48tzls1-gQU9DbXhxcU9vVEE/view
Метою якої є підвищення доступності якісної, конкурентоспроможної освіти для громадян Петрівщини відповідно до вимог інноваційного сталого розвитку суспільства, економіки, кожного громадянина, забезпечення особистісного розвитку людини згідно з її індивідуальними задатками, здібностями, потребами на основі навчання упродовж життя.
При цьому актуальною є проблема їх раціонального використання у навчально-виховному процесі, управлінській діяльності, підвищенні кваліфікації педагогічних працівників та самоосвіті. В умовах становлення і розвитку високотехнологічного інформаційного суспільства постає необхідність у стовідсотковому впровадженні у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій.
У галузі освіти ці технології знаходять застосування в багатьох напрямах діяльності, зокрема оновлюється зміст освіти, започатковується дистанційне навчання, упроваджуються нові форми спілкування: через електронну пошту, відеоконференції, участь у роботі Інтернет – конференцій, форумів тощо.
Одна з головних завдань методичного кабінету – організувати навчання для педагогічних працівників району з питань використання сучасних інформаційних та телекомунікаційних технологій у навчально-виховному процесі.
Чим багатограннішою буде теоретична підготовка вчителя, тим ширший його підхід до вибору можливих варіантів навчання. І коли стратегію засвоєння знань обрано правильно, то настає взаємне підсилення зусиль учителя та самих учнів, і ефект навчання при цьому різко підвищується.
Перш ніж розпочати навчання педагогічних працівників району з питань використання ІКТ та прищеплення певних навичок роботи з ними, ми обов’язково проводимо діагностування, моніторингові дослідження рівня ІКТ - компетентності. Питання анкет в основному направлені на виявлення базового рівня володіння ПК вчителем, а також на визначення тих розділів курсу Основи ІКТ, які найбільше цікавлять педагогів та рівень знань з цих розділів. Результати моніторингових досліджень розглядаємо на нарадах керівників ЗНЗ району та засіданні ради РМК.
Рівень комп’ютерної грамотності педагогічних працівників району зростає з кожним роком.
Але результати діагностування свідчать і про наявність певних проблем з формування ІКТ-компетентності педагогів району, і необхідність якнайшвидшого пошуку різноманітних шляхів її розв’язання.
Виходячи з цього, при плануванні процесу підготовки вчителів- предметників  у районі враховуємо три чинники:
Ø   технічний, програмний, методичний та інформаційний компоненти ІКТ;
Ø   рівень засвоєння ІКТ учителем як користувачем (визачається глибиною володіння можливостями компютерної техніки та програмним забезпеченням загального призначення);
Ø   рівень впровадження вчителем ІКТ в свою професійну діяльність (визначається (шляхом діагностування того, наскільки творчо та системно вчитель готовий використовувати ІКТ при викладанні своєї дисципліни).
Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів у районі у міжатестаційний період впроваджуємо через такі форми методичної роботи:
Ø система постійно діючих семінарів з питань вдосконалення навиків роботи на комп'ютері з різними програмами і вживання ІКТ в освітньому процесі;
Ø індивідуальні консультації за запитом;
Ø система проблемних семінарів на основі вивчення освітніх потреб у використанні ІКТ;
Ø система майстер-класів, стажувань у педагогів компетентних в ІКТ;
Ø науково - практичні конференції;
Ø Інтернет – конференції;
Ø наради – семінари;
Ø тренінги;
Ø навчання;
Ø система дистанційного навчання.

     Такі форми роботи спрямовані на формування та вдосконалення інформаційної грамотності вчителя, а саме: здатності розуміти сутність обробки інформації, знаходити інформацію в різних джерелах, користуватися автоматизованими системами пошуку та обробки інформації, інтерпретувати інформацію, використовувати моделювання для вивчення різноманітних об’єктів та явищ, виконувати аналіз інформаційних моделей та ін., формування умінь усвідомленого використання сучасних інформаційних технологій у навчанні; знайомство с електронними засобами навчального призначення за предметами, мультимедійними навчальними та довідковими посібниками, Інтернет - ресурсами; обговорення та відпрацювання методичних прийомів їх використання. Передбачають здобуття та удосконалення навичок користувача, формування готовності використовувати ІКТ в своїй професійній діяльності.
Упродовж 2011 – 2014  років у районі ефективно впроваджувалася програма Intel® «Навчання для майбутнього». Районні тренери (Сайко С. В., Карпенко В.П.), які пройшли навчання на базі КЗ «КОІППО імені В.Сухомлинського» та отримали сертифікат тренера, проводили тренінги для вчителів - предметників району. Під час проведення практикуму кожен учитель працював над створенням власного проекту, розробляючи мультимедійні слайд-лекції, різноманітні навчаючі програми, Web-сторінки навчального призначення, комплекси навчально-контролюючих та тестових програм з різних навчальних дисциплін тощо. Їх тематика обиралася відповідно до шкільної програми з різних предметів: алгебри та початків аналізу, геометрії, фізики, астрономії, хімії, інформатики, географії, хімії, біології, інформатики  тощо.
Педагоги виконували роботу на комп’ютері, у мережі Інтернет та отримували відповідні сертифікати. Програма є універсальною та підходить для навчання учителів будь-якого фаху, які працюють з дітьми різного віку, може використовуватись в урочний та позаурочний час.
Завдяки освоєнню сучасних інформаційних технологій учителями - предметниками, учасниками тренінгу, зросла кількість уроків орієнтованих на використання комп'ютера. Це розширило границі творчої діяльності учителя, сприяло розширенню самостійної, пошукової, дослідницької діяльності, розвитку навичок критичного мислення, підвищило мотивацію роботи вчителя.
Свої розробки вчителі використовували і використовують під час проведення підсумкових уроків, уроків – заліків, практичних та самостійних робіт.
Після проходження навчання за програмою «Інтел. Навчання для майбутнього» відбулися відчутні зміни у свідомості вчителів і плануванні ними своєї діяльності :
Ø комп’ютер перестав асоціюватися у школі лише з таким предметом, як «Інформатика», технології почали використовуватися для навчання різних предметів;
Ø частіше почали застосовуватися проектні методики;
Ø учителі інформатики почали працювати спільно з учителями інших предметів, природно реалізуються міжпредметні зв’язки;
Ø учителі почали створювати свої власні розробки з використанням стандартних програмних засобів.
Безперечно, що функціонування інформаційного освітнього простору навчального закладу потребує постійного науково-методичного супроводу його складових.
Зупинимось на методичній підтримці ЗНЗ щодо впровадження ІКТ у навчально-виховний процес та управлінську діяльність.
Завдання методичної служби району – це  навчання педагогів з Основ ІКТ за програмою Майкрософт «Партнерство у навчанні» у міжкурсовий період.
З цією метою діє блог методиста РМК Ошеги З.С. http://oshegazoya.blogspot.com/
Із метою підвищення рівня професійної компетентності з ІКТ та поліпшення результативності роботи вчителів – предметників, у районі організовно роботу шкіл комп’ютерної грамотності для вчителів інформатики, вчителів – предметників, вчителів початкових класів та методистів РМК.
Ø     школа з підвищення педагогічної майстерності  учителів, які викладають «Інформатику» у 2- 4 класах з проблеми: «Викладання предмету «Інформатика» у 2-4 класах за новим Державним стандартом початкової загальної освіти» https://drive.google.com/file/d/0B0s48tzls1-gTGs5VmJuQ0RRbDQ/view;
Ø     школа  комп’ютерної грамотності шкільних бібліотекарів з проблеми: «Використання ІКТ у роботі шкільного бібліотекаря» https://drive.google.com/file/d/0B0s48tzls1-gZ2VnSGo2QmxoZDQ/view;
Ø     школа комп’ютерної грамотності вихователів ДНЗ з проблеми «Використання ІКТ у роботі вихователя ДНЗ» https://docs.google.com/document/d/1t4RUZFYiNdf4kTfvqFmIgMj4XujEUvTIs7HEg4sInhg/edit;
Ø     школа комп’ютерної грамотності вчителів географії з проблеми «Використання хмарних технологій у роботі вчителя географії» https://docs.google.com/document/d/1lCiBVR_AvLbV6BCZbuL92psj6OXMwC59Lc2vgNuCM2w/edit;
Ø     школа комп’ютерної грамотності вчителів природничо-математичного циклу з проблеми «Використання хмарних технологій у роботі вчителів фізики та математики».
Слово «інтерактивна дошка» вже нікого сьогодні не здивує. Вони визнані високоефективним аудиторним, діалоговим та технічним засобом навчання, чудовою наочністю. Володіння інтерактивною дошкою – це рівень інформаційно-комунікаційної культури педагогічних працівників. На жаль, процес «адаптації» інтерактивної дошки в школах не завжди гладкий і тягне за собою цілий комплекс супутніх проблем, причому одна з головних - проблема навчання роботі з використанням інтерактивних дошок.
Для подолання цієї проблеми у районі було створені  Школи комп’ютерної грамотності:
2011-2013 рр. для вчителів інформатики  з проблеми «Вироблення практичних навичок використання мультимедійного обладнання у професійній діяльності вчителя». (кер: Лазарчук Г.О., Царук О.Я., учителі інформатики Володимирівської ЗШ І – ІІІ ступенів та Петрівського НВК, слухачі обласної творчої групи з питань опрацювання та методики роботи з інтерактивними дошками) http://zoya-oshega.edukit.kr.ua/metodichni_zahodi/shkg_pedagogichnih_pracivnikiv/ 
«Навчився сам – навчи колегу» - формула системи навчання школи. Працюючи за цією формулою керівники школи  навчали молодих та малодосвідчених вчителів інформатики району, показуючи на практиці можливості, переваги та недоліки використання мультимедійного обладнання.
2013-2016 рр. для педагогічних працівників з проблеми «Використання SMART технологій для структурування та проведення навчальних занять» (кер. Бондарева Н.П., учитель інформатики Іскрівської ЗШ І – ІІІ ступенів, яка пройшла навчання з даного курсу у м. Києві і отримала сертифікат тренера). Основна мета ШКГ- ознайомлення вчителів – предметників із програмним забезпеченням SMART Notebook 10
Блог ШКГ - http://znannj.blogspot.ru
         У ході занять слухачі школи отримували необхідну інформацію про можливості програмного засобу SMART Notebook 10, знайомилися з різними організаційними формами застосування програмного засобу на різних етапах уроку: перевірка знань, демонстрація навчальних матеріалів, закріплення практичних вмінь і навичок, контроль знань тощо. Заняття школи активно сприяли створенню умов для успішного впровадження ІКТ в навчально-виховному процесі, використовуючи програмний засіб SMART Notebook 10.
         На засіданнях демонстрували і педагогічні досвіди вчителів району, області, України з питань впровадження інтерактивної дошки у навчально – виховний процес. Різні форми навчання з використання інформаційно-комунікаційних технологій, програмного засобу SMART Notebook 10 надало можливість педагогам вільно працювати з інтерактивною дошкою та програмним забезпеченням, створювати авторські розробки, електронні ресурси, технологічні моделі уроків у відповідному програмному забезпеченні.
         По завершенню роботи школи комп’ютерної грамотності слухачі презентували свої розробки уроків з ІКТ - супроводом з використанням програмного засобу SMART Notebook 10, відповідно до методичних рекомендацій Голодюк Л.С. Дані матеріали Неля Петрівна узагальнила та надіслала на обласний ярмарок педагогічних ідей «Інформаційно-комунікаційна компетентність педагогів як умова забезпечення якісної освіти»https://drive.google.com/file/d/0B25VJgfWY1rtUl9mWm1nVXZZakk/edit?usp=sharing
         У 2016-2017 навчальному році школа продовжила свою роботу з проблеми «ХМАРНІ ТЕХНОЛОГІЇ В РОБОТІ ВЧИТЕЛЯ ПРЕДМЕТНИКА».
З метою 100% оволодіння педагогами у загальноосвітніх навчальних закладах Основ ІКТ, було прийнято рішення про проведення навчань на базі шкіл вчителями інформатики, які пройшли тренінг за програмою Майкрософт «Партнерство у навчанні». Учителі інформатики загальноосвітніх навчальних закладів розробили та затвердили плани навчань з курсу «Основи інформаційно-комунікаційних технологій» та організували навчання для педагогічних працівників . Основне завдання курсу - освоєння працівниками школи (вчителями - предметниками, адміністрацією, вчителями початкових класів) галузі інформаційних технологій з урахуванням власної професійної діяльності.
Особливу зацікавленість заняттями виявили вчителі, які мали рівень володіння ІКТ "початківець" та педагоги, які зовсім не володіли основами ІКТ. Наприкінці кожного циклу занять вчителі виконували залікові роботи, що показували ступінь засвоєння навчального матеріалу.
Свої набуті навички вони з успіхом демонстрували під час проведення конференцій, семінарів, навчань, ШППМ, ШПД, майстер – класів та інших методичних заходів. Практикують проведення уроків з використанням ППЗ, презентацій, відеофільмів. Розробляють власні презентації та відеофільми. Не залишаються поза увагою позакласні заходи, збори, методичні та оперативні наради, години спілкування тощо.
Формування інформаційної культури – важливий чинник запровадження інформаційних технологій не тільки у навчально-виховний процес, а й для постійного вдосконалення професійної майстерності. У планах роботи методичних структур району, реалізується комплекс заходів та нових форм роботи щодо підвищення теоретичного та методичного рівня педагогічних працівників з питань впровадження інформаційних технологій.
Упродовж декількох років у районі проводилися навчання, наради - семінари, тренінги для керівників ЗНЗ, ДНЗ, методичного активу вчителів фізико-математичного циклу з питань упровадження інформаційних технологій  в управлінську діяльність
Ø План ПДС заступників  директорів  ЗНЗ району з проблеми: «Впровадження  «Internet-, веб- та медіаосвітніх технологій в управлінській діяльності керівника ЗНЗ https://drive.google.com/file/d/0B0s48tzls1-gTkdWMnlkVUJpYjA/view;
Ø План ПДС  директорів  ЗНЗ району з проблеми: «Впровадження  «Internet-, веб- та медіаосвітніх технологій в управлінській діяльності керівника ЗНЗ https://drive.google.com/file/d/0B0s48tzls1-gWmpfbXZlZmRvTm8/view
Ø План ПДС  керівників дошкільних навчальних закладів з проблеми «Онлайнові технології у роботі керівника ДНЗ» https://docs.google.com/document/d/1eADQekJcJQM-UwfNkGUQC5b1i8IJuHHwvjKdKMA20ew/edit;
Ø План навчання методичного активу  вчителів фізико - математичного циклу  з проблеми «Роль методичних   формувань  у підготовці вчителя фізико - математичного циклу до використання ІКТ» https://drive.google.com/file/d/0B0s48tzls1-gOEhWbElKUGwzRzA/view
Застосування інформаційно-комунікаційних технологій в галузі освіти і безпосередньо в діяльності керівника закладу стало загальною необхідністю. Сьогодні сучасний керівник навчального закладу повинен успішно здійснювати як управлінську, так і педагогічну діяльність, забезпечуючи реалізацію впровадження ІКТ у навчально-виховний  процес. Тому у районі для керівників ЗНЗ, ДНЗ на базі навчальних закладів проводили навчання, тренінги з питань :
-                             створення та заповнення сайту, блогу, упровадження  роботи у Skype;
-                        методики проведення веб – квесту;
-                             створення веб- квесту «Веб- квест "ІМІДЖ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ(http://webkvestimidgznz.blogspot.com/)
-                             реалізації проекту «Єдиний освітній простір району» засобами програмного комплексу «Курс: Дошкілля», Курс: «Освіта»;
-                             використання ІК технологій у навчально –виховній роботі дошкільного навчального закладу;
-                             заповнення даних у системі «Класна оцінка», інформаційного середовища для забезпечення якісної освіти https://docs.google.com/document/d/1qR78wtONBs4KrCrMUwLlTlSI8To4f3mD0_6wujeCImY/edit ;
-                             інтернет - простір для підвищення якості управлінської культури керівників загальноосвітніх  навчальних закладів;
-                             використання програми Mіcrosoft Offіce Excel для створення дидактичних і методичних матеріалів https://docs.google.com/document/d/1wJjK6vT5wAAnr7WwFoJJLTIUA-G2qz8xJqi-0cp8l_4/edit ;
-                             Хмарні технології у навчально – виховному процесі та засоби Веб 2.0 в управлінській діяльності.  https://docs.google.com/document/d/1m_OrmgIOSY6LbvINRU7Ow3TmqZUuCBJlAreAAB2nutk/edit .
На засіданнях постійно – діючого семінару директорів та заступників директорів з навчально – виховної роботи розглядали актуальні питання використання інформаційно - комунікаційних технологій у навчально - виховному процесі та управлінській діяльності.
Блог «Навчання з ІКТ» - http://navchannaikt.blogspot.com/
Для методичного активу вчителів початкових класів, у районі організовано навчання з проблеми «Роль методичних формувань у підготовці вчителя початкової ланки з основ ІКТ».Основні питання, що опрацьовували вчителі початкових класів - це основні аспекти впровадження Нового Державного стандарту https://docs.google.com/document/d/12NCOVqCrmyQSmJx8-bso2NXVX4Sn_oVI7IROePPCftM/edit
З метою ознайомлення вчителів – предметників з основними аспектами впровадження ІКТ у навчально – виховному  процесі, у районі проводилися семінари – практикуми для вчителів -  предметників з проблем:
 «Використання ІКТ на уроках інформатики як один із шляхів розвитку творчих здібностей учнів»(Петрівський НВК);
«Комп’ютерні презентації на уроках інформатики» (Червонкостянтинівська ЗШ І – ІІІ ступенів);
«Формування та розвиток творчої особистості на уроках інформатики» (Іскрівської ЗШ І – ІІІ ступенів);
«Формування інформаційної компетентності учнів в умовах творчого використання інформаційно – технологічних методів навчання»(Петрівська ЗШ І – ІІІ ступенів );
 «Комп’ютерні технології як засіб розвитку творчої особистості молодших школярів»(Ганнівська ЗШ І – ІІІ ступенів);
«Формування життєвих компетентностей школярів шляхом використання інформаційних технологій»(Іскрівська ЗШ І – ІІІ ступенів);
«Використання інформаційних технологій у процесі формування творчої особистості учня»(Петрівська ЗШ І – ІІІ ступенів);
«Використання програмних педагогічних засобів у викладанні математики»(Червонокостянтинівська ЗШ І – ІІІ ступенів);
«Використання інформаційних технологій для формування інформаційно – комунікативної компетентності школярів на уроках словесності» (Червонокостянтинівська ЗШ І – ІІІ ступенів);
«Формування креативної компетентності учнів шляхом  використання ІКТ на уроках географії»(Червоносільська ЗШ І – ІІ ступенів);
«Використання ІКТ на уроках історії як ефективний засіб формування ключових компетентностей учнів» (Володимирівська ЗШ І – ІІІ ступенів);
 «Формування навичок інформаційної компетентності педагогів під час адаптаційного періоду»(Червонокостянтинівська ЗШ І – ІІІ ступенів);
 «Створення оптимальних умов для розвитку та саморозвитку особистості учня в умовах впровадження нового Державного стандарту» (Володимирівська ЗШ І – ІІІ ступенів);
 «Формування інформаційних компетентностей учнів на уроках інформатики як засіб розвитку творчих здібностей» (Новостародубська ЗШ І – ІІІ ступенів)
На семінарах - практикумах вчителів-  предметників розглядалися актуальні питання впровадження ІКТ у навчально – виховному процесі
Для поліпшення результативності роботи з інформатики та інформаційних технологій та підвищення рівня професійної компетентності вчителя інформатики на базі Червонокостянтинівської ЗШ І – ІІІ ступенів працював постійно - діючий семінар вчителів інформатики з проблеми «Сучасні підходи до розв’язання олімпіадних задач з інформатики» (кер. Сайко С.В.).
Сьогодні важко переоцінити роль функціонування мережі в районі для освітнього середовища. Для вчителів – це, перш за все, доступ до сучасних інформаційних ресурсів з метою підвищення своєї фахової майстерності та обміну інформацією зі своїми колегами.
Важливою тенденцією розвитку освітньої галузі Петрівщини є створення у районі інформаційно освітнього простору, складовими якого є сайт. Окремо слід зупинитися на сайтах загальноосвітніх навчальних закладів, адже вони становлять найбільший інтерес для керівників, так як дають можливість співставити діяльність соціально-педагогічної системи своєї школи з багатьма іншими в районі, області, Україні та за її межами. Тому, створення Інтернет - сайта закладу є одним із головних елементів управління школою, що об'єднують навколо себе вчителів, учнів, батьків та громадськість.
З метою створення комп’ютерної мережі закладів освіти району, наповнення інформаційного простору освітнім компонентом, надання практичної допомоги у листуванні через мережу Інтернет та створенні Webcайтів ЗНЗ, на базі закладів району проводилися навчання, тренінги, семінари, практичні заняття для педагогічних працівників, постійно діючі семінари для керівників ЗНЗ, ДНЗ та інш. З метою оприлюднення у мережі Інтернет інформації про діяльність, результативність закладів освіти, забезпечення відкритості у своїй роботі та з метою підвищення ефективності функціонування офіційних веб - сайтів загальноосвітніх навчальних закладів району відділом освіти  був виданий наказ від 21 грудня 2009 року № 397 «Про створення веб – сайтів у ЗНЗ району».Даний наказ дав поштовх для створення веб-сайтів закладів освіти. Інший наказ від 24 липня 2013 року №242 «Про функціонування та інформаційну підтримку Веб-сайтів загальноосвітніх навчальних закладів району» регламентував постійне оновлення та поповнення сайтів навчальних закладів.
На даний час у районі створено: сайт відділу освіти, методичного кабінету, 8 методистів, усі сайти ЗНЗ та ДНЗ, 10 сайтів ШМО вчителів початкових класів, сайт РМО вчителів інформатики, 7 сайтів директорів ЗНЗ, 13 сайтів заступників директорів з навчально – виховної роботи, 75 сайтів учителів – предметників.
         Наявність веб-сайту відділу освіти, методичного кабінету дозволяє оперативно інформувати керівників ЗНЗ, вчителів, громадськість, батьків, учнів щодо основних заходів району. Це дає змогу в повній мірі використовувати сучасну комп’ютерну техніку у навчально – виховному процесі та забезпечує своєчасність отримання та надання інформації, її достовірність й безпеку між закладами освіти району та відділом освіти.
Усі заклади (ЗНЗ та ДНЗ, ЦДЮТ, відділ освіти) мають електронні поштові скриньки. Створена і працює мережа зв’язку закладів з відділом освіти засобами електронної пошти. Це дозволяє оперативно передавати і приймати інформацію. Налагоджується система спілкування через Skype.
Не забуваємо у районі і про можливість оперативного спілкування з батьками.
За діагностичним дослідженням у районі було визначено, що 72 % родин учнів забезпечені ПК та підключені до мережі Інтернет. Даний потенціал інформаційного простору району ефективно використовуємо в організації навчально-виховного процесу в кожній школі. Щоб забезпечити отримання оперативної інформації батькам про діяльність дітей, окремі заклади району розміщують матеріали на сайтах. При великій зайнятості батьків, які не кожний тиждень можуть завітати до школи, але можуть завітати на сайт закладу і отримати  відповідну інформацію про діяльність закладу.
Для ефективного розвитку ІКТ – компетентності педагогічних працівників, керівників ЗНЗ, ДНЗ, методистів РМК, вихователів ДНЗ у районі проведено науково – практичні та Інтернет - конференції , Інтернет-семінари, майстер-класи, веб-квести,  у ході яких піднімалися актуальні питання інформатизації.
Головна мета Інтернет – конференції: визначення стану впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів ІКТ, обмін досвідом, удосконалення системи підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів у сфері впровадження ІКТ у навчально-виховний процес, створення вільного доступу до методичного забезпечення використання ІКТ, оновлення змісту, форм і методів навчання шкільних предметів, поліпшення якості шкільної освіти, створення механізмів її стійкого інноваційного розвитку, варіативності та індивідуалізації навчання, впровадження нового Державного стандарту.
З метою ознайомлення з кращими зразками педагогічного досвіду педагогів району, впровадження нових педагогічних знахідок, нових підходів у навчанні та вихованні школярів, створення зразків педагогічної й навчальної діяльності, розвитку творчої індивідуальності та професійної компетентності вчителів, які запроваджують сучасні інформаційно-комунікаційні технології в навчальну діяльність у районі проведено
 районний  методичний  фестиваль «Уроки з використанням інформаційно – комунікаційних технологій». Матеріали фестивалю розміщені на сайті: http://metodfestikt.blogspot.com/
та Інтернет –семінари вчителів інформатики та української мови,  керівників ЗНЗ,шкільних бібліотекарів.
Ø     Інтернет-семінар керівників ЗНЗ з проблеми «Інформаційні технології в роботі керівника загальноосвітнього навчального закладу»;
Ø     Інтернет-семінар шкільних бібліотекарів з проблеми «Використання ІКТ у діяльності шкільних бібліотекарів» ;
Ø     Інтернет-семінар учителів української мови та літератури з проблеми «Використання ІКТ на уроках української мови та літератури»
На сайті районного методичного кабінету http://petrove-petr-rmk.edukit.kr.ua/ikt/ створено сторінку ІКТ, на якій розміщено рубрики: НАВЧАННЯ З ІКТ, "КУРС: ОСВІТА", "ВІДКРИТИЙ СВІТ", ПРОГРАМА 100%, БЕЗПЕЧНИЙ ІНТЕРНЕНТ, ВЕБ- КВЕСТ, ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ, ОСВІТНІ РЕСУРСИ на допомогу педагогічним працівникам, методистам, керівникам ДНЗ, ЗНЗ.
         Кожний навчальний рік є певним етапом як у справі розбудови національної освіти, так і у професійній діяльності кожного методиста.
         Процес інформатизації системи освіти висуває нові вимоги і до методистів у сфері підвищення ІКТ- компетентності. Сьогодні необхідно зосередити зусилля на формуванні інформаційно-комунікаційної компетентності методиста, під якою ми розуміємо здатність методиста орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства.
         У зв’язку з цим для методистів у районі працювали :
         - школа комп’ютерної грамотності з проблеми «Вироблення практичних навичок використання комп’ютерної техніки у професійній діяльності методиста»(керівник: Ошега З.С)
         - постійно – діючий семінар з проблеми «Розвиток професійної компетентності методистів з основ інформаційних технологій» (керівник Ошега З.С.).;
У ході занять методисти знайомилися із складовими комп’ютера, текстовим процесором Mikrosof Word, редактором електронних таблиць Mikrosof Excel, основам роботи з Power Point, Pyblisher, Іnternet.
Методист сьогодні мусить бути особливо компетентним, тому що, крім традиційних професійних знань, він повинен мати сучасні знання й навички роботи з інформаційними технологіями, високу інформаційну культуру, що у свою чергу, вимагає зміни всього компонентного складу й структури традиційної методичної системи.
Важливого значення набувають не тільки міцні фундаментальні знання методистів, але і його здатність оперативно реагувати на запити динамічно мінливої дійсності, постійно поповнюючи свій інтелектуальний багаж новою інформацією, безупинно займаючись самоосвітою й максимально ефективно використовуючи джерела інформації для рішення освітніх проблем.
         Тому, у 2014 - 2017 навчальному році, з метою удосконалення професійної компетентності методистів з питань упровадження інформаційно – комунікаційних технологій у роботі та управлінні особистим сайтом, використання електронних ресурсів, хмарних технологій, організовано навчання методистів районного методичного кабінету з проблеми «Використання ресурсів мультимедіа у роботі методиста.»(керівник: Ошега З.С., методист РМК).
2015-2016 н.р.
Проведено майстер-клас Ошеги З.С. з проблеми ««Використання інформаційно-освітнього простору регіону для підвищення професійної компетентності педагогічних працівників у міжкурсовий період» http://maysterklassoshegu.blogspot.com/ .
Для методистів та вчителів - предметників району розроблено блог веб-квесту «Інноваційні технології у роботі методиста» http://vebkvestinnovacii.blogspot.com/
Для вчителів фізики, математики  та інформатики району створено блоги віртуальних лабораторій: 
 «Віртуальна лабораторія вчителів фізики Петрівського району» http://virtyalnafizika.blogspot.com/
«Віртуальна лабораторія вчителів математики Петрівського району» http://laboratoriyamatematukiv.blogspot.com/p/blog-page_34.html
«Віртуальна лабораторія вчителів інформатики Петрівського району» http://virtualnalaboratoriyainform.blogspot.com/
         Як показує досвід, впровадження програми навчання комплексних інформаційних умінь успішно відбувається там, де ця робота здійснюється в тісній взаємодії методистів та вчителів з інформаційної та комп’ютерної техніки. Така програма може і повинна вписуватися в навчальний план.
Результатом упровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально – виховний процес є участь загальноосвітніх навчальних закладів у різноманітних проектах, конкурсах, акціях. Педагогічні працівники закладів активно використовують інформаційно-комунікаційні технології в професійній діяльності і є активними учасниками семінарів, Інтернет - конференцій, конкурсів з використання ІКТ в навчально – виховному процесі та виховній роботі. 
Сьогодні ми маємо 268(92%) педагогічних працівників ЗНЗ району навчених за курсами «Основи інформаційно-комунікаційних технологій» та  «Intel® Навчання для майбутнього». 200 педагогічних працівників району мають сертифікати з курсу «Microsoft® Цифрові технології», 50 – з курсу «Інтел®Навчання для майбутнього», 70 з курсу «Основи ІКТ» 30 – із спецкурсів – «Основи Інтернету» , «Основи комп’ютерної графіки», «Основи презентацій» та інші.
17 учителів, які викладають інформатику у ЗНЗ 100% сертифіковані з курсів: «Основи ІКТ», «Інтел. Навчання для майбутнього» та курсів за вибором.
Члени РМО вчителів інформатики (Сайко С.В., Царук О.Я.,. Васильченко Т.В.) активні учасники обласних семінарів, засіданнь творчих груп за темами: «Основи візуального програмування у профільній школі» «Технологічні особливості сучасного уроку інформатики»та інші…
Обдаровані та талановиті учні району щороку залучаються до участі у Всеукраїнських учнівських олімпіадах та конкурсах з інформатики та інформаційних технологій.
У 8 навчальних закладах району педагогічні працівники успішно пройшли навчання з курсу "Основи ІКТ" та отримали сертифікати "Сто відсотків володіння ІКТ".
Чотири заклади району (Червонокостянтинівська, Луганська, Ганнівська, Петрівська І – ІІІ ступенів) працюють за інформаційно – технологічним профілем.
30 педагогів району взяли активну участь у обласному огляді - конкурсі «Проектування ІТ – контенту сучасного уроку», розробляючи уроки з різних предметів використовуючи ІКТ технології.
Упродовж трьох років 90 педагогів нашого району взяли участь у обласних та всеукраїнських Інтернет – конференціях з різних тематик.
2 навчальних заклади (Петрівська та Червонокостянтинівська ЗШ І – ІІІ ступенів) стали лауреатами обласного конкурсу Програм інформатизації навчальних закладів «Школа інформаційного суспільства» у номінації “Сільський загальноосвітній навчальний заклад”
Заступник директора з навчально – виховної роботи Володимирівської ЗШ І – ІІІ ступенів Погорєла Т.М., 19 квітня 2012 року в межах проведення Дня газети «Завуч» на творчій зустрічі керівників шкіл області представляла особистий сайт, що визнана у номінації «Кращий авторський сайт»
11 педагогів району стали учасниками обласного ярмарку педагогічних ідей «Інформаційно-комунікаційна компетентність педагогів як умова забезпечення якісної освіти». Лауреатами конкурсу стали методист РМК Ошега З.С. та Гончарук В.Д., вчитель хімії Новостародубської ЗШ І – ІІІ ступенів.
17-21 жовтня 2016 року на блозі кафедри теорії і методики середньої освіти комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» відбулася науково-практична інтернет-конференція«ХІІ Хмурівські читання»з проблеми:«Технологія фахової майстерності: сучасний інструментарій вчителя»
Учасниками Інтернет-конференції були педагоги нашого району :

За результатами огляду конкурсу «Педагогічна блогосфера» педагоги нашого району стали переможцями у таких номінаціях:
у номінації «Блог керівника (директора/заступника) навчального закладу»:
Дипломом І ступеня
Дипломом ІІІ ступеня
- у номінації «Блог учителя»:
Освітня галузь "Природознавство"
Дипломом ІІ ступеня
Початкова школа
Дипломом ІІІ ступеня
- у номінації «Блог бібліотекаря»:
Дипломом ІІI ступеня
Про інформаційну компетентність вчителів свідчать і численні приклади яскравих та змістовних електронних презентацій під час представницьких заходів, розміщення кращих уроків в мережі ІНТЕРНЕТ на освітянському сайті «Острів знань», учительському журналі on-line, на сайті videouroki.net, участь в Інтернет – конференціях, семінарах.
Створено більше 150 блогів учителів-предметників, керівників ДНЗ, ЗНЗ.
У районі працюють блоги РМО:
- вчителів інформатики з проблеми: «Формування професійної компетентності учителів інформатики в умовах профільного навчання». Метою якого є безперервне вдосконалення рівня педагогічної майстерності вчителів, їх ерудиції і компетентності в галузі ІТ – технологій та освіти» http://rmoinformatukivpetrovo.blogspot.com/
         - вчителів фізики з проблеми «Формування  професійної компетентності, технологічної та методичної підготовленості вчителів фізики та астрономії для забезпечення оптимального  рівня розвитку і саморозвитку особистості учня» http://rmofizikapetrovo.blogspot.com/p/blog-page_8.html;
         - вчителів математики з проблеми «Упровадження інноваційних  форм і методів навчання математики як ефективний засіб  формування  компетентностей учнів» http://rmovhutelmatematuku.blogspot.com/
Майстер – клас Сайка С.В. з проблеми: «Формування професійної компетентності учителів інформатики з ІКТ технологій, з метою організації роботи з обдарованими учнями»; https://docs.google.com/document/d/1YapsTCcQDvSlC75l0VSP7u4oVg0Y6ot7RzM2qukoLsQ/edit
Творча група вчителів інформатики (кер.Царук О.Я.), які викладають за Новим Державним стандартом з проблеми: «Технологічні підходи у викладанні шкільного курсу інформатики в контексті  трансформаційних змін середньої освіти»; блог -  http://tvgrup.blogspot.com/
Творча група вчителів математики (кер.Лісайчук Н.С., учитель математики Володимирівської ЗШ І – ІІІ ступенів) з проблеми «
ШзППМ учителів, які викладають «Сходинки до інформатики» у 2- 4 класах з проблеми: «Умови та шляхи ефективного впровадження курсу «Сходинки до інформатики» у загальноосвітніх навчальних закладах району»; https://docs.google.com/document/d/15w7NU8v9lU6V9I4cFV4Znxm-xmRgFE4tIimoMwa0wwI/edit
Консультпункт для молодих учителів інформатики на базі опорного закладу (Червонокостянтинівська ЗШ) з питань інформатизації (кер. Сайко С.В.) з проблеми «Організація навчально – виховного процесу з інформатики».
З метою організованого початку 2016/2017 навчального року для керівників навчальних, дошкільних закладів, педагогів, методистів створено блог «Серпнева конференція-2016» http://serpnevakonferensiya2016.blogspot.com/p/blog-page_6.html
У районі проведено і ряд обласних методичних заходів, у ході яких розглядалися актуальні питання впровадження ІКТ у навчально – виховний процес та управлінську діяльність.


Висновок
В умовах сьогодення під впливом інформаційного суспільства, глобалізації та інтеграції  відбувається зміна пріоритетів системи навчання педагогів і у міжкурсовий період. Актуальними  стають питання організації навчання у міжкурсовий період  на засадах неперервності та андрагогіки, розвитку ІКТ та самоосвітньої компетентності педагогів.
Упродовж останніх років інформатизація охопила всі сфери управлінської діяльності. Безперечно, що інформатизація значно полегшує роботу як керівника,так і вчителя,  сприяє заощадженню часу, своєчасному прийняттю управлінських рішень на основі проведеного аналізу тощо. Водночас, інформатизація підвищує вимоги до професійної підготовки методистів, педагогів, керівників закладів, особливо до рівня їх інформаційної компетентності. Наявність достатньої матеріально-технічної бази, потужного кадрового потенціалу дозволяє успішно вирішувати цілий ряд управлінських, навчальних та методичних питань.
Професійний розвиток педагогів у міжатестаційний період ми розглядаємо як процес змін у свідомості особистості вчителя, який є організованим, контрольованим і суспільно оцінюваним та будується на засадах андрагогіки, передбачає невпинне наближення до досконалості в професії.
         Література:
1.                     Державна цільова програма впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків» на період до 2015 року // Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. - 2012. - № 1/2. - С. 16-30.
2.                     Клокар Н. І. Андрагогічна модель підвищення кваліфікації педагогів на засадах диференційованого підходу / Н. Клокар // Післядипломна освіта в Україні. - 2008. - № 2. - С. 23-28.
3.                     Кремень В. Г. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті і формування інформаційного суспільства / В. Г. Кремень // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2006. – № 6. – С. 5–9.
4.                     Майстер-клас в системі методичної роботи з педагогічними кадрами / А. І. Постельняк. – Кіровоград : Вид-во КОІППО ім. Василя Сухомлинського, 2009. – 68 с.
5.                     Морзе Н. В. Як навчати вчителів, щоб комп'ютерні технології перестали бути дивом у навчанні? / Н. В. Морзе // Комп'ютер у школі та сім'ї. – 2010. – № 6. – С. 10–14.
6.                     Набока Л. Я. Особливості навчання дорослих з погляду педагогічної технології / Л. Я. Набока // Післядипломна освіта в Україні. – 2008. – № 1. – С. 49–51.
7.                     Туріщева Л.В. Професійний розвиток педагога: психологічний аспект/ Людмила Василівна Туріщева// - Х.: Основа, 2006 – 144с.
8.                     Чернікова Л. А. Концептуальні підходи до формування ІКТ-компетентності учителя в системі післядипломної освіти / Л. А. Чернікова // Нова педагогічна думка. – 2008. - № 4. - С. 59-61.
9.                     Чернікова Л. А. Організація роботи методичних служб з питань інформатизації освіти / О. Г. Григоренко, І. М. Сокол, Л. А. Чернікова // Основні орієнтири розвитку системи освіти Запорізької області у 2011–2012 навчальному році : метод. рекомендації : у 2-х ч. / упоряд. В. Я. Ястребова, Т. Г. Вєрозубова. – Запоріжжя, 2011. – Ч. ІІ. - С. 110-115.
10.                Чернікова Л. А. Сутність поняття ІКТ-компетентності педагога / Л. А. Чернікова // Комп’ютерна грамотність вчителів з точки зору стандартів ЄС : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. - Полтава, 2008. - С. 40-42.

13 коментарів:

  1. Помітно, що в районі на високому рівні здійснюється організації підвищення професійного рівня педагогів з ІКТ. Посилання зазначені в даній статті, дійсно це підтверджують. При чому підвищення рівня ІКТ вчителів, здійснюється незалежно від їх фаху, стажу та кваліфікаційної категорії.

    ВідповістиВидалити
  2. Захоплююсь виконаною роботою. Для проведення такої об’ємної роботи з формування інформаційної культури вчителів-предметників, адміністрації та вчителів початкових класів потрібно багато сил і часу. Бажаю Вам творчого натхнення та підкорення нових висот.

    ВідповістиВидалити
  3. Захоплююсь виконаною роботою. Для проведення такої об’ємної роботи з формування інформаційної культури вчителів-предметників, адміністрації та вчителів початкових класів потрібно багато сил і часу. Бажаю Вам творчого натхнення та підкорення нових висот.

    ВідповістиВидалити
  4. Молодці. Яскраво проглядається системність і послідовність у роботі. Аналіз поданих матеріалів охоплює майже всі ланки у роботі методиста. Так тримати!
    О.Аннікова

    ВідповістиВидалити
  5. Є люди – фанати своєї справи, енерджайзери, це я про Вас. Формування та вдосконалення інформаційної грамотності вчителя – це не просто слова. У нас технології використовуються у навчальній, виховній та управлінській діяльності (у широкому розумінні цього слова). Виклад власного матеріалу – це результат навчання у школі комп’ютерної грамотності. Ось так!

    ВідповістиВидалити
  6. Є люди – фанати своєї справи, енерджайзери, це я про Вас. Формування та вдосконалення інформаційної грамотності вчителя – це не просто слова. У нас технології використовуються у навчальній, виховній та управлінській діяльності (у широкому розумінні цього слова). Виклад власного матеріалу – це результат навчання у школі комп’ютерної грамотності. Ось так!

    ВідповістиВидалити
  7. Шановна Зоя Семенівна! Щаслива, що познайомилася з Вами на курсах підвищення кваліфікації методистів у березні2016року.Зацікавилася вашою роботою, неодноразово заходила на сайт Петрівського РМК та на ваші блоги, ознайомилася з описом досвіду роботи науковцями КОІППО. У вас є чого вчитись. Ви дуже багатогранна людина, цікава. За такий короткий термін ви робите титанічну роботу. Натхнення і здоров"я Вам!!!

    ВідповістиВидалити
  8. Стаття Зої Семенівни є досить цікавою та змістовною. Ознайомившись із статтею видно, що в районі на високому рівні здійснюється організації підвищення професійного рівня педагогів з ІКТ. Аналіз поданих матеріалів охоплює майже всі ланки у роботі методиста. Так тримати!!! Бажаю Вам і надалі бути творчим та енергійним методистом.

    ВідповістиВидалити
  9. Вдячна Зої Семенівні за змістовну ,цікаву, інформативну статтю. Адже дійсно будь-який сучасний вчитель повинен підвищувати свій рівень комп’ютерної грамотності, прагнути розширити можливості в навчанні предмета за рахунок використання інформаційно-комунікаційних технологій. Прикладом для нас є Ви. Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  10. Тема, яку розкрила Зоя Семенівна у статті, сьогодні є дуже актуальною. Адже кожний педагог, методист повинен використовувати у своїй роботі комп*ютерні технології. Ознайомившись з досвідом роботи Зої Семенівни, можна стверджувати , що робота з підвищення рівня комп*терної грамотності у районі ведеться на високому рівні. Успіхів Вам у подальшій роботі.

    ВідповістиВидалити
  11. Дякую за інформативну та цікаву статтю, Зоє Семенівно. Ви вміло підвищуєте професійний рівень педагогічних працівників з використання ІКТ, адже у сучасній освіті забезпечення належного рівня інформаційного обслуговування навчального процесу стає більш актуальним. Бажаю Вам успіхів у подальшій роботі та оптимістичного настрою й надалі.

    ВідповістиВидалити
  12. Щодня переконуюся у тому, що працювати без володіння ІКТ неможливо ні учителю, ні керівнику, ні методисту. Надзвичайно важливо уміти здобувати знання самостійно. Проте, самостійне опанування тією чи іншою технологією потребує більше часу, більше зусиль. Дуже добре, коли є методист від якого можна отримати відповіді на запитання. Важливо, що працює велика мережа методичних формувань, де учителі різного фаху можуть отрима найсучаснішу інформацію з питання впровадження ІКТ, попрактикуватися під керівництвом "тренера".
    Дякую Зої Семенівні за постійну кваліфіковану допомогу.

    ВідповістиВидалити
  13. Я в захопленні від Вашої роботи. Щиро кажучи заздрю Вашим методистам і вчителям, що Ви у них є.

    ВідповістиВидалити